Lagi info PANAS pasal kubis !



Alkisahnyaaa, baru² ni ade teman belajar si dia gi buat ujian darah untuk HIV. Maklumlah, bakal menjadi raja sehari pada awal bulan depan. Malangnya, keputusan darah die tak berjalan dengan lancar. Sebab? Tekanan darah die rendah. Kaji punya kaji, akhirnya die di saspek Talasimia.

Ape yang saya tahu, Talasimia ni penyakit yang berkaitan dengan sel darah merah. Normally, tubuh kita akan produce sel-sel darah merah yang cukup untuk sistem imun tubuh. Talasimia terjadi apabila, kilang yang membuat sel-sel darah merah tidak menghasilkan sel darah merah yang cukup untuk tubuh kita. Ni penyakit keturunan tau. Sebab tu sebelum kawen, mesti gi check. Kot² kita ni pembawa. Bila kita pegang title pembawa, anak kita mungkin akan dapat penyakit ni.


Tapi untuk entry ni, saya takmo cite pasal Talasimia. Saya nak berkongsi tentang nasihat doktor yang merawat teman belajar si dia tadi tu. Okeylah, saya namekan sebagai si A la ye. Oleh kerana tekanan darah si A ni rendah, doktor pesan JANGAN amal makan sayur yang takde khasiat. Huhu. Ade jugak sayur yang takde khasiat ehhhh. Baru saya tahu. Mungkin juge maksud doktor tu sayur yang kurang zat penting kot. ;)

Kate doktor tu, salah satu contoh adelah sayur kobis. Doktor ni tak suke kubis kot? Aduhhh. Diskriminasi sungguh kubis ni. Kesiannn peminat kubis. Saya memang tak makan kubis. Bawang dalam nasi pun saya kutip, letak tepi. Ini kan pulak kubis. Hehe. Kate doktor tu lagi, sepatutnya sayur ni pilih dan banyakkan makan yang HIJAU.

Teka teka masih available tau. Sape yang belum teka, boleh cube teka cepat. (:


31 comments:

Si Matatajam said...

Ooh baru tau... Nasib kau la kubis... Pas ni kena boikot la sayur ni... Tak sabaq nak tau sapa yg menang teka2 tu..

Lynn said...

oh sebab tu tekanan darah saya rendah..asik makan kubis....hehehhehehe..info menarik ni..

Cik Nur said...

Assalamualaikum akak...!

Nur kembali....!! Alhamdulillah, makin sihat seperti sedia kala.. :)

Bila baca enty akak ni, baru tahu, byk betul kelemaham sayur kobis ni kan... alamatnya lepas ni kena kurangkan mkn coslow la...huhuhuh..

nak joinlah teka2 tu.. :)

mrs mell said...

macam2 fakta tentang kubis ni kan.. huhu


lagi.. penah tengok video kubis tiruan.. buatan china.. membahayakan!

Wanieys said...

owh wani baru tau....wani pun sekali sekala jer mkn kobis ni hihi

~Sweet Honesty~ said...

nasib ko la kobissss.. hehehehe

a i m z said...

ermm.. penah dengar jugakk.. ^^

cinnamon.com said...

oo mcm tu ye..kak jarang juga beli kobis...kalau beli yg hijau,kecik2 tu..yg besar warna putih,mmg tak beli..

org yg ada penyakit toiroid di leher,atau kelenjar juga,tak boleh mkn kubis..

zera eira said...

Zera baru tahu kak, dan yg menakutkan, zera suka sayur nihhhh! :)) ayoyoooo!

maszull said...

assalamualaikum fariza...lagi2 kubisyg kenakan kesian sayur kubis tu...:)

~~oOpEt~~ said...

alo.. sedap la kobis :D

Deqla manjew said...

rupa2nya ada jugak sayor yg xde khasiat kan..ingtkan semua sayur baik utk keshtn...

Masha Meisters said...

kalau pesakit yang ada masalah sel darah merah ni memg elok kalau makan sayur2 hijau la.....

selamat tinggal kubis~

NAL said...

info yg berguna. Thanks.

btw, NAL click iklan kat sini..

Chic Na said...

sian kubis dipinggirkan. huhu.. :)

Miss BaNu said...

kobiss ek...fuhh 1st time dengar nih...

IntaNBerliaN said...

ooo ada jugak sayur xberkhasiat yer... sblm ni sy mkn gak kobis sbb hubby sk... tp bila kelenjar tiroid sy bgkak, tiba2 hubby terbaca salh satu artikel.. puncanya kobis.. terus stop beli kobis sejak tu..

Yana Libra said...

macam pernah dengar..tp mmg kubis ni takde khasiat LANGSUNG ke? huhu~

putryteya said...

teya pun tak suka kobis .

sayur2 lain pun same . haihh
kena byk makan sayur hijaula lepas ni . hehe .thanks for share ~

LYAfrina said...

ofismate lya pmbawa gen ni..n anak dia mgidap talasemia..

owh..kubi skhasiat?? slama ni mmg suka gk mkn kubis

HeNRieTTa JoSe said...

slm perkenalan...rietta pernah xcukup drah...dr nasihat makan bayam....

jaakechik said...

ooo gitu rupenya ek? masalah nya kobis tu pebret jaa..hikhik..xper kita kurg kan sikit lah kalo gitu. lebihkan mkn syur yg hijau2 aja!

eita said...

susah lah kalau macam tu...
ita memang suka makan kobis

dyabunga said...

lepas ni kena kurang kan mkn kobis lah nmpak nya..hhihi

anisalya said...

adeh... tak ada khasiat eh sayur ni? pesal ada je orang jual. kesian kat kau kubis. dah la warna kau pun tak berapa nak hijau.

N.Aima K said...

doktor ni kena hati-hati bg statement nnt tak pasal-pasal org salah faham pula wu wu wu...

cendol said...

ohh mcm tuu..naseb baik cendol pn tak suka kobiss..rabbit cendol pn x boleh makan kobis,nanti dia mati(doktor ckp) cendol suke sayur carrot je.

Arina Shamsul said...

aik rasanya saya dah komen entri ni yang..tak ter tekan publish kot..hehehe

btw dulu saya peminat kubis tapi sekarng tidak lagi.hehehe.

fieda said...

ermm..kubis lagi..bahaya la sayur ni..

wan nurul hezrina said...

alamak aii nurul plak suka kobis nak2 cicah ngan budu..huhu kena tukar sayur lain lah nampak gayanya..

dahlah mmg nurul jenis kurang darah merah..lagi nak makan kubis..waaa nanges!

syiela said...

terus boikot kobis la lepas ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT by TENTANG KITA Template design by Bunga Hati Mama