7 cara elak lupa rakaat dan fikiran melayang ketika solat



Bagaimanakah cara mengelakkan lupa rakaat dan fikiran melayang ketika solat? Saya kongsikan cara²nya di bawah. Kalau nak tambah, let me know di kotak komen di bawah ye. ;)

1. Membaca surah An-Nas sebelum solat. 

2. Anggap solat yang dikerjakan adalah solat yang terakhir.

3. Sentiasa ingat, Allah SWT sedang memerhatikan kita ketika sedang solat.

4. Hadirkan hati bahawa solat ini adalah untuk Allah, bukan dipaksa atau terpaksa. Ianya dibuat kerana kita ni adalah seorang hamba dan yang menyuruh itu ialah Allah SWT Yang Maha Berkuasa.

5. Mengetahui makna setiap ayat yang dibaca dalam solat seperti pengertian ayat² surah Al- Fatihah, juga terutama pada rukun ke rukun solat yang lain.

6. Lupakan segala-galanya kerana waktu ini kita sedang berhadapan dengan Allah Yang Maha Besar, Maha Agong , Yang Memberi Rezeki, juga Yang Menghidupkan dan Yang Mematikan.

7. Ingatlah akan siksa orang yang lalai dalam solat, salah satunya Neraka Wail adalah untuk orang yang lalai mengerjakan solat. Neraka ini terletak di bawah sekali di antara neraka-neraka yang lain.

Wallahualam.


39 comments:

eiqa azra said...

info yang berguna.. terima kasih.. :)

Cik Nur said...

yang nur buat sekarang, faham setiap apa yang di baca dalam solat..!

mmg jiwa tu rasa lain bila berdepan dengan kiblat. dan nur juga sentiasa bygkan nur betul2 di depan kaabah..

sayu hati..xtahu bila nak dapat tgk2 depan mata..huhuh

Tihara said...

mekasih jaa, dalam kita bersenda gurau kena juga selitkan entry2 macam ni..bagus sangat :)

putryteya said...

thanks for share kak !
tips sangat berguna ni . selalu sangat terlewa . ehhehe

Deqla manjew said...

Anggap solat yang dikerjakan adalah solat yang terakhir.

ye..sbb kita xtau bila ajal kita kan...

are_lin@yu said...

nice sharing dear..solat dengan ikhlas dan hati yang tenang insyaallah kusyuk ;-)

Chic Na said...

kesimpulannya, khushuk.

tq jaa, kdg2 mmg terlupa. :)

Nurmujahidah Ismail said...

tq awak,,, sangat hargainya

Nyue said...

sgt berguna dgn info nie....huhu

eintan nurfuzie said...

mm.. cik en kadang2 tergelamun..hehe...tp dahada info leh la di manfaatkan..

Cik Farhana said...

Sebagai manusia biasa , sy memang ad masalah nih..terima kasih atas info nih..benar2 berguna ~

Arina Shamsul said...

saya suka info ini dear..moga solat kita diterima allah :) amin~

Pecinta pink^^ said...

nice sharing:) smoga kita mdapat manfaat..

~Sweet Honesty~ said...

sharing yg amat berguna ne.. thanks yea..(^_^)

Yana Libra said...

thanx...sangat2 berguna..saya selalu macam tu..

fieda said...

mekasih berkongsi jaa..mmg adakalanya fikiran ni melayang entah ke mana..

jaakechik said...

tengkiu for share. mmg kdg kala kita hilang fokus dan tak kusyuk... hingga jaa kdg2 lebih suka solat dlm gelap.

Kopi Adrenalin said...

Sharing is caring..thanks.. :)

maszull said...

assalamualaikum fariza....menarik dan perkongsian yg baik...:)

eita said...

tapi kadang tu kan..
masa tengah nak mayam ni lah macam2 duk hadir dalam pala...

♥ sitifarhana ♥ said...

pkongsian yang sgt baikk...

solat tu tiang agama, kne buat yang terbaik :)

♥ sitifarhana ♥ said...

pkongsian yang sgt baikk...

solat tu tiang agama, kne buat yang terbaik :)

Wanieys said...

sis info yg sangat berguna utk semua....insyaallah semoga solat kita sentiasa khusyuk n diterima-NYA

NAL said...

perkongsian yg sgt berguna..tQ

Kotak Mancis said...

ilmu yang berguna... mmg selalu benda macam nie terjadi... thanks for sharing

Si Matatajam said...

Tq dik. Entry yg sgt bmanfaat...

dyabunga said...

thanks sharing.. blh guna utk diri sendiri

Qaseh said...

Jemput join ga nie http://f4chumel.blogspot.com/2012/06/1st-giveaway-by-al-qaseh.html

~~oOpEt~~ said...

tip berguna nh :D tysm.. cikgu :D

anisalya said...

kadang2 merewang je fikiran kan? kena muhasabah diri dan perbaiki solat ni.

Dieyna said...

sharing is caring,,, info berguna

Miss BaNu said...

perkongsian yg berguna..thanks..

IntaNBerliaN said...

tips yg sgt2 bagus...

wan nurul hezrina said...

amat2 bergunalah tips nie..nurul sangat suka..skang jadi amalan yang num1...aduhai mmgkan syaitan nie tugasnya menyesatkan manusia tuh janji dia...tulah bila solat time2 lah nak fikir mcm2..anak2 dah makan lum,dalam mesin basuh ada kain ker tak,nak masak apa mlm nnt..hahahhahha..lawakkan?sebabtu sebelum memulakan solat kena baca surah an-nas supaya dijauhi..

tq info yang sangat berguna

izan mama mia said...

info best,..dh share kt wall page,.

Solehah Shamsuddin said...

thanks for sharing this info.

syiela said...

thanks atas perkongsian ye

Fikri Blogger said...

thanks for info .

Fikri Blogger said...

thanks for information .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT by TENTANG KITA Template design by Bunga Hati Mama