Day #1: Makan pulut / makan gulai?



Hari pertama cuti sekolah, saya memecut ke Jerteh untuk makan gulai. Hah? Awat sampai ke sinun semate² gi makan gulai kan. Ye takkk? Hee. Tu lahhhhhh. Kalau korang nak tahu, ni sebenarnya istilah orang Tranung tau. Makan gulai ni maknenye pergi kenduri kawen. Ataupun ade jugak yang cakap, makan pulut. Due² pun betul. Boleh diterima pakai. ;)

Dah jadi tabiat, asal gi kenduri kawen, mase tu lah sibuk nak balut hadiah. Asal nak balut hadiah, mase tulah nak gi kenduri kawen. Hehe. Rasenye dalam pencil case saye, berrrlambak gunting & salotip. Balut dalam kereta pulak tu. Ishhh, buruk benor perangaiiii. Huhu.


Perjalanan pergi dari Dungun ke sane, makan mase lebih kurang 4 jam. Hoho. Sebab? Due kali berhenti. Berhenti makan & solat. Fuhhhhh, lame kemain nak sampai sane, terase macam balik Seremban pulak. Padahal dalam Tranung ajeee pun. Perjalanan balik pulak, salah masuk jalan. Haruuuu betul. Terrrrmasuk ke LPT. Pusing² masuk kampung orang dan singgah minum air kelape kat Pantai Teluk Ketapang! Tengok la tuhhhh, kemain lagi mengorek isi kelape. Hehe.


Haahhhh. Ni entah bile mase si dia snap gambor ni. Tengah rakus duk menyuap. Haha. Penat² mengorek isi tu, mestilah dengan nikmatnye menghayati isi kelape tu kan. Nak ke? Jom datang Tranung! ;)



40 comments:

Cinta Misteri said...

Bestnyee ngorek nyiork. Best moment CiM minum air klapa ngan couple mat saleh masa holiday kt sabh mac aritu. Punyalh jakun diorg tu, 1st time rasa kelapa pandan.

Cik Lyeen said...

owh bestnya!!!sunguh sedap kelapa itu...mintak 3 boleh?hahaha

Si Matatajam said...

Amboi sedap aih... Wak mai skit nak rasa...

Zamani said...

beshnya dia g terengganu ;) lama dah tak g sana..

Tihara said...

makan bekwoh lain ke..oo tu qelatey..sedap nya dia gi makang gulaa,:)

..cik hana.. said...

hehehehe...musim cuti skolah jadi makan gulai la kan.... :)

Yana Libra said...

sedapnye dia minum air kelapa..hehe~ :p

ZiErWa zAiNaL said...

sedapnye.. :)

Chic Na said...

nape tak lencong ke kota bharu terus? haha.. kat klate pun ckp gi makan gulai. bestnya minum ayaq nyoq. :)

kinara kinatara said...

akak dok dungun kew?kawasan ane ek?hehe..ngajar skola ne?banyak tanye lak kina ny..hehe

Dieyna said...

seronoklah jalan3 cuti ni.. setakat ni paling jauh berjalan masa cuti ni ialah balik kemaman.. huhu

dyabunga said...

nak sikit air kelapa..hihi

Miss BaNu said...

ooo gitu..makan gulai ek..haha mmg byk maknanya hehe..kalau mai penang..cakap gitu mmg die bagi kuah kari la jwbnyer muahahaha

~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~ said...

lamanya xmnum air nyor!hehe..dungun ek?dila bnyk kali g tido sana..jerteh pun pernah g..maklum la ore kelate..hehe;)

etuza said...

minuman yg tak ada alkohol..minuman orang2 kampung, sebab di kampung memang banyak pokok kelapa tinggi2 hehe..

shahdiana said...

inilah satu malaysia kan..kaya dengan istilah yang sweet-sweet gula...hehehe

Deq's Qienz said...

wahhh..rakus benor gan nyiok aka kelapa tuhhh..hehee..

eita said...

cuti sekolah jadual padat dengan makan gulai..

9n0L4 said...

@Cinta Misteri
hehe. mesti best perkenalkan dorg dgn kelape pandan tu. ;)

9n0L4 said...

@Cik Lyeen
haha. boleh ajeeeee. tapi kene dtg sini dulu lah ye. ;)

9n0L4 said...

@Si Matatajam
tak bolehhhh. hehe. die kene dtg mengadap ke sini dlu pastu baru bleh rase. ;)

9n0L4 said...

@Zamani
hihi. kite mmg org tranung lah cekgu. selama²nya duk sini. ;)

9n0L4 said...

@Tihara
hehe. sendiri tnye, sendiri jawab eh. yg sedap gi jln sane sini, mkn gulaa sokmo dh. ;)

9n0L4 said...

@..cik hana..
betul lah tu. asal cuti sekolah je mkn gulaa, asal mkn gulaa je cuti sekolah. hehe. ;)

IntaNBerliaN said...

ni yg tibe2 rs nk blik trg ni.. hihii

9n0L4 said...

@Yana Libra
slurpppppp. mmg sedap menjilat jari. hehe. minum sampai kembung perut. ;)

9n0L4 said...

@ZiErWa zAiNaL
mmg sedap dear. jeli kelapa kan sedap. yum yum yummy. ;)

9n0L4 said...

@Chic Na
haha. dh saket pinggang duk dlm kete. tu yg neutralize blk dgn air kelape. ;)

9n0L4 said...

@kinara kinatara
rumah mak ayah kat dungun. area kg pak sabah. akak ngajar di kemaman. ;)

9n0L4 said...

@Dieyna
seronok tapi penatlah sikit kan. hehe. balik kemaman, roger lah kak. ;)

9n0L4 said...

@dyabunga
huhu. budak kecik tak boleh minum air kelapa. sikit pun tak boleh jugak .;)

9n0L4 said...

@Miss BaNu
haha. alang² dapat kuah kari, mintaklah nasi kandar sekali. ;)

9n0L4 said...

@~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~
hehe. lenkali nak dtg tido, bagitau lah. boleh minum air nyor skali. ;)

9n0L4 said...

@etuza
hihi. terkenan dgn teka teki cekgu aritu lah, terus kempunan minum air kelape. ;)

9n0L4 said...

@shahdiana
hehe. tulahhh kan. kaum melayu saje, bape loghat dh kan. mcm² adaaaaa. ;)

9n0L4 said...

@Deq's Qienz
haha. dah name pun bende fevret, mesti lah khusyuk mengorek isi nya. ;)

9n0L4 said...

@eita
terlalu padat. dapur tak berasaplah gamoknye 2 minggu ni. ;)

9n0L4 said...

@IntaNBerliaN
hihi. balik la dear. ict melambai² je tu suh balik. ;)

maszull said...

assalamualaikum fariza....wah !!! sedapnya minum air kelapa muda ngan isinya sekali sedap2 nyer...:)

9n0L4 said...

@maszull
waalakumussalam mama. mmg sedap. makan pulak di tepi pantai. fuhhh. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT by TENTANG KITA Template design by Bunga Hati Mama