Tatacara makan & minum by Dr. Fadzilah Kamsah



1) Makan buah SEBELUM breakfast, lunch & dinner.
Ikut Sunnah ini dapat pahala & also boleh rujuk kepada pakar pemakanan, vitamin C dari buah²an yg dimakan SELEPAS breakfast, lunch & dinner yang akan diperolehi adalah approaching 0%. So, takdooo makno ehhh makan buah lepas makan. ;)

2) JANGAN minum air semasa sedang makan (breakfast,lunch & dinner).
Minum air selepas 15-30 minit selesai makan. Untuk minum, bagi teguk yang pertama sahaja, biarkan air dalam mulut about 10 saat then baru telan. Teguk kedua & seterusnya boleh minum terus sebab air liur ada enzyme yg boleh membunuh kuman dlm pankreas, perut & so on yang akan dibawa oleh air tegukan pertama.

3) Makan malam SEBELUM maghrib.
Ikut Sunnah (Rasullullah makan sebelum maghrib kecuali bulan Ramadhan saja masa maghrib). Sebab? Okey, sebagai contoh, bagi yang tengah study (or anak²/adek²), otak akan berfungsi excellently (senang absorb ilmu) around 2 jam selepas makan. So, if makan at 8:30pm, around 10:30pm baru start study and most probably hanya boleh bertahan hingga jam 12 tengah malam saja. Jadi, tak banyak yang boleh dipelajari berbanding kalau makan pukul 6:30 (kalau anda perasan, orang Cina take dinner around this hour). Dan juga sebagai hikmah lain, kita tak akan tidur dalam kekenyangan (yang mana boleh menghindar dari bangun untuk sembahyang malam)
 
Untuk lanjutan sunnah Rasulullah tentang makan minum, boleh rujuk entri ni ye. (:
 
Selamat beramal! ;)


14 comments:

Tie HT said...

thanks 4 sharing Jaa..sunnah nabi ni ada hikmah yg kita tk sedar..akk ada bc buku dari imam bukhari ttg tdo ngiring ke kanan sebab nabi kata, usus kita mudah nak proses..kalau ke kiri, hati akan tindih usus dan ganggu proses penghadaman..Masya Allah..

9n0L4 said...

tu lahhhhh. Rasulullah dah ajar lame berkurun² dah. kite je taknak ikut. buat kajian tu kajian ni, bile terbukti baru nak percaya kan. ;)

eita said...

bagus sangat2...

9n0L4 said...

selamat beramal ye. ;)

fieda said...

sangat bagus semua petua di atas...terima kasih jaa kerana sudi berkongsi..

9n0L4 said...

its okey. my pleasure. selamat mempraktikkannya. (:

UniMeOw said...

nak amalkan la..:D

9n0L4 said...

selamat mengamalkannye. menten kan tau. ;)

M Fizan said...

thanks kongsi.. dah lama cari cara makan yang betul!!

maszull said...

assalamualaikum fariza....bagus info ini byk sunguh info dlm setiap n3 fariza kan...:)

9n0L4 said...

my pleasure. same² kite kongsi mane² info yang bagus. ;)

Cik Kay Jue said...

thanks atas tips dan infonya... :)

fardhila fawwazy blogspot said...

lama xmkn buah..kna bli ni..hihi

mummyrinazone beauty said...

wahhh nie info barunie cikgu..tq sangat kongsi.mmg nurul tak tahu sebabnya.tau kena makan sebelum magrib2 sebab untuk diet jer tapi alasan tuk belajartuh mmg baru tahu selepas 2 jam baru input masuk slps mkn..

lagi satu tahu dah jgn terus minum air selepas makan sbb perut muncit..tapi tak tahu selepas bebepara minit tegukan pertama kena hang dulu dlm mulut 10saat baru telan..ada khasiat rupanya=)tq tau share

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT by TENTANG KITA Template design by Bunga Hati Mama