Kesan minum air batu !



Orang² tua cakap, tak elok amal minum air sejuk/batu/peti. Ye takkk? Hee. Sebab ape eh? Mari kita siasat & tengok sendiri kesan minum air batu pada paru-paru. Jom buat eksperimen. (:
1) Ambil sebiji gelas, masukkan beberapa ketul ais dan tambahkan sedikit air. 
2) Biarkan di atas meja untuk tempoh beberapa minit. 
3) Perhatikan apa yang terjadi di permukaan luar gelas.

Sooooo, ape yang kite nampak? Ye, ade titisan air di permukaan luar gelas kan. Haa tulah peluh² air batu tadi. Jadi, kite boleh simpulkan, suhu sejuk dari bahagian dalam gelas boleh menyebabkan proses kondensasi wap air di udara berlaku di mana wap air ini akan bertukar bentuk dari wap kepada air. Cewahhh, belajar sains pulak. Hee. :)
 
Begitu juge halnya dalam anatomi manusia, saluran esofagus adalah saluran yang membawa makanan dan minuman dari mulut ke perut. Di sekeliling saluran itu terdapat binaan paru-paru. Unit terkecil bagi paru-paru ialah alveolus. Alveolus adalah binaan mirip sebiji belon. Udara di dalam alveolus ini sangat lembab (high humidity) tau. 
 
Contohnye, bile seseorang minum air batu seperti jus apple atau jus oren, saluran esofagus menjadi sejuk dan alveolus yang terletak berhampiran esofagus ini juga menjadi sejuk. Keadaan ini akan menyebabkan proses kondensasi wap air berlaku di dalam banyak alveolus menjadi cecair air. Air ini akan terkumpul di dalam alveolus. Apabila proses minum air batu ini berterusan untuk sekian tahun, proses ini juga akan berterusan dan akibatnya ialah semakin banyak air terkumpul di alveolus dan air ini akan mula melimpah ke kawasan alveolus lain. Paham ke tuh? :p

Air yang terkumpul di alveolus (paru-paru) ini akan mengakibatkan alveolus tidak dapat menjalankan fungsinya iaitu menjalankan pertukaran gas oksigen dan karbon dioksida. Lebih banyak air terkumpul, maka ini akan mengurangkan bahagian paru-paru untuk menjalankan fungsi asas paru-paru iaitu pertukaran gas oksigen dan karbon dioksida. 

Haa, itulah sebabnya orang yang gemar dan kerap minum air batu akan cepat mengah bila buat aktiviti lasak kerana pertukaran udara di paru-paru tidak cukuppp! Daripada situasi ini, badan bertindak balas menghasilkan satu tindak balas iaitu tapak tangan lembap dan basah.

Cube pantang minum ais setahun. Tengoklah sendiri, anda akan jimat bape KG. Hee. Kalau entri ni bagi info pada anda, jangan lupe klik button DONATE di bawah tau. :)

18 comments:

Aine Ainun said...

Sy da xminum ais skrg..sejak berdiet..

Perut x buncit lg pstinya....berat cpat trun..

Ais juga mlambatkn proses pnghadaman

~Sweet Honesty~ said...

oyekee...baru tau.. nak berkempen no ice lak la pasne..huhu

eita said...

akak memang tak minum ais...
hanya minum air suam...

Tieah Madian said...

Thanx 4 the info.. Tp bagaimana plak dgn mkn ais krim ye? Hehehe.. Mcm tanya dgn doktor plak..

Tihara said...

nice entry..informasi panjang lebar pasal ais..setengah orang kata elok, setengah kata tak elok..tp rasanya lebih kpd tk elok kan..

9n0L4 said...

yang pasti, jgn amal sgt kan. minum air suam sgt bagus. klu teringin nak minum ais/aiskrim pun, sikit sudah la kot. sekali smgu ke, sekali sbln ke. hee. pape pun, mkn berlebihan pasti tak elok.

Cik Nur said...

cik nur dah cuba sedaya upaya pantang ais..tapi xboleh..huhuhuhu

9n0L4 said...

huhu. tak dapekkk den nak nnolong dooo. :)

Misya Mialen said...

tq for da tips. sy mmg x suka minum ais tp kadang2 terbabas juga order minuman ais klu tgk org lain minum.hahahha

fieda said...

mmg kurangkan minum ais sekarang ni..cuma sekali sekala jer la kalau mkn kt luar..

9n0L4 said...

HAHA. tu lahhhh. kalau makan besar kat luar, mesti ade dugaan yg perlu dijauhi. terbabas minum orang punye. ;)

mzhany said...

tengah kurangkan ais nih ;)

Ayuni said...

good info!

Chic Na said...

good sharing.. saya mmg langsung tak minum sbb pantang. terpaksala ikut. huhuhu..

9n0L4 said...

hee. bagus². same²lah kite kurangkan & pantang minum ais. fighting!! (:

eita said...

kalau area situ memang selalu r lalu...
gi beli goreng pisang...
nati leh r usha ja....

9n0L4 said...

kalau dh dpt usha tu, jgn lupe ajok gi makan laksang di tepi pantai. hehe.

9n0L4 said...
This comment has been removed by the author.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT by TENTANG KITA Template design by Bunga Hati Mama