Awesome Ramadhan Day #21 & #22



Masyarakat sekarang ni, banyak sangat buat aktiviti keduniaan. Siang hari sibuk dengan kerja² periuk nasi kita. Ye takkk? Hee. Jadi, sangat normal lah kita perlukan tidur yang cukup di malam hari kan. Tapi, sekarang ni Ramadhan sudah masuk ke peringkat akhir. Tak kira sepenat dan semengantuk mane pun, cubelah bangun malam untuk beribadah. Urus masa tidur dengan baik. Insha Allah, takde masalah punye lah nak bangun awal² pagi ataupun nak berjaga malam. Kasi can lah katil tu berehat tanpa anda. :)

Dari hadith sahih mengatakan, Allah ada bersama orang² yang berdoa di 3/4 malam iaitu lebih kurang jam 2 hingga 4 pagi setiap malam. Bayangkan lah, ruginya kalau kita tidur mase tu kan. Kita dah terlepas peluang nak berdoa dan terlepas nak mintak macam². (:


Zakat ni bukan sekadar memberi duit atau barang keperluan kepada yang miskin dan memerlukan, tapi zakat ni bertujuan untuk menyucikan hati dari sifat tamak dan pentingkan diri sendiri. Sebagaimana yang sume orang tahu, zakat ni wajib dan mesti dibayar sebelum berakhirnya Ramadhan. Tujuannya adalah untuk membantu orang miskin dan memerlukan ni membuat persiapan raya. :)

Korang dah bayar ke belum? Saya baru aje bayar hari ni. Alhamdulillah. Pada yang belum bayar tu, carilah mana² kaunter zakat di masjid, shopping mall atau di bazar pun ade. Make sure, bile kita tunaikan tanggungjawab zakat kita tu, niatlah kerana Allah dengan penuh rendah diri dan bukan untuk riak atau menunjuk². Fikirlah betapa gembiranya orang miskin dan memerlukan tu bile terima sumbangan zakat anda nanti.

Paling penting, fikirlah tentang ganjaran hebat dari Allah yang bakal anda dapat. Maklumat selanjutnya tentang zakat, boleh lah google sendiri ye. Banyak website Islam yang boleh dipercayai dan diyakini. Refer pada ustaz² yang bertauliah tau. (:


31 comments:

Chic Na said...

err. cik na sendiri pun selalu je mendahulukan perkara2 duniawi. leka kadang2 tu.

belum berzakat lagi ni. Insyaallah akan berzakat. :)

zera eira said...

comel nya lahaiiii gmba tuu! serius!

Fikri said...

Aiseh, xbyr lg la.. huhu. Smoga ibadah thn ni lbih baik dri taun2 lps. Aminn...

N.Aima K said...

i <3 this entry ;)

Rapunzeel Cikilolo said...

suka kamu punye template ramadhan...

ieedaz @ mama_isha said...

Alhamdulillah... encik suami dh settlekan byr fitrah buat mama & isha..:-)

Yana Libra said...

lagi 3 hari je ramadhan dah nak abis kan kak..huhu~

Mrs Velentine said...

jangan sedih2

Mrs Velentine said...

jangan sedih2

are_lin@yu said...

nice dear..zakat tu wajib..huhu

HeNRieTTa JoSe said...

Zakat dah selesai....l

Cendol said...

Ramadhan bakal berakhir..adoii sadisss..raye dh jd biase2 sgt dh..emm cendol tak payah byr zakat ..hihi ayah cendol dah bayar :)

Deqla manjew said...

yg wajib tu WAJIB LA buat.. jgn sambil lewa je kan.. bercerita psl zakat ni, hubby deqla dah byr dah. teringat dulu arwah ayah pernah jadi amil. =)

lelamaisara said...

memang awesome...

jgn lupe bayar zakat trau..:)

wan nurul hezrina said...

hujung2 ramadhan nie harap masih beribadah mcm mula2 ramadhan..semoga Allah terus merahmati..ramadhan semakin pergi..sedih

fariza ..nurul pun ucap selamat hari raya n maaf sepanjang kenal ada tersalah bahasa kay..

arinie last day kerja esok alik kelantan.makan jemlah jawabnya..

k ,salam lebaran buat fariza sekeluarga.maaf zahir batin

maszull said...

assalamualaikum fariza....betul tu zakat jgn dilupakan...:)

QasehnyaRania said...

jangan dipandang ringan ;)
macam-macam zakat dok ada ..

~~oOpEt~~ said...

haih.. dodol cantik sungguh :)

putryteya said...

sekejap je masa berlalu kan ? dah 3 hari nak raya ....

Cik Nur said...

Alhamdulillah, nur dah bayar dah zakat..

Cik Aini said...

baru je bayar ari ni..tupun call tnya ayah..dia cakap dah bayarrrrr...hehe

O CIKTEDDY said...

InshaAllah ^^

Masha Meisters said...

ermmm,kadang2 memg terleka....astagfirullah!
kirim kat ayah bayar sekali...:)

Cinta Misteri said...

Kita mmg slau lalai dan kufur dgn nikmatNya. Astaghfirullahalazim...
Awal2 lg hubby CiM dh tunaikn zakat sblm kami start shoping raya.

SalYa said...

zakat tu wajib. sila la bayar.

aswadz said...

aku pun dah bayar zakat khamis lepas.

are_lin@yu said...

alhamdulillah sampai jgk kita ke ramadhan 21...

LYAfrina said...

sama2 kt manfaatkan malam terahir ni..

zakat.. alhamdulillah Fain dah tunaikan utk kami ber-3

aReLaN said...

tak bayar zakat fitrah lagi tahun ni.hehehe

Si Matatajam said...

Moga segala ibadah kita diterima Allah...zakat membawa berkat..

Cinta Misteri said...

Alhamdulillah.....bila kita senang, senang2kanlah ingat pd org susah, nanti bila kita susah, org2 tu akan senang ingat kita semula.

zakat ada byk cara, semua mudah belaka, hanya kita jer yg selalu leka, sbb periuk nasi sendiri kononnya lebih utama.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT by TENTANG KITA Template design by Bunga Hati Mama