Awesome Ramadhan Day #19 & #20



Sejujurnya saya agak emosi tentang Rasulullah ni. Pasti anda pun begitu kan. Sebelum ni saya jahil dan tak sedar tentang pengorbanan baginda pada umat²nya, tapi bila sedikit sebanyak saya belajar, terasa begitu kerdil sekali diri ini. Begitu banyak telah baginda lakukan untuk kita. Subhanaallah!

Sepatutnya manusia pertama yang mesti kita sayang ialah Rasulullah. Lebih dari kita sayang ibu bapa dan isteri/suami kita. Kata orang, tak kenal maka tak cinta kan. Ye takkk?. Hee. Jadiii, untuk mencintai baginda, kita perlu mengenali baginda. Kenali Rasulullah di entri ni. Tapi ingat, setakat sayang aje tak cukup tau. Kita kene lah aplikasi sunnah, tunjuk ajar dan ikut contoh teladan dari baginda. ;)


Cepat mase berlalu. Sekarang sudah masuk 10 Ramadhan terakhir. Ape yang kita telah bazirkan pada 20 hari sebelum ni? Tak usah difikirkan lagi. Fokus. Fokusss untuk 10 hari terakhir ni. Ameklahhh peluang berharga ni. ;)

Sooo, ape perlu kita buat untuk 10 hari terakhir ni? Lebihkan solat, banyakkan doa, banyakkan bace Quran, banyakkan sedekah, lebih rajin ke masjid, dan kurangkan bersosial. Ape yang lebih penting ialah, pastikan dosa² kita terhapus sumenyeee. Hi-yahhh. Hee. Insha Allah. Jangan lupe cari Lailatul Qadar. (:


32 comments:

Chic Na said...

selawat dan salam ke atas junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W.

Insyaallah. :)

eita said...

insya allah...

si kiut lavender said...

first..
ye...kita perlu mengenali Baginda, cintai baginda, dan ikut segala sunnahnya...ketahuilah..baginda sangat mencintai umatnya..:)

second..InsyaAllah..moga kita dapat bertemu dengan lailatul Qadar dan mengejar malam2 terakhir ramadhan nih..=)

Cik Aini said...

yup...
Rasulullah idola terbaik tuk kita :)

insyaallah..sama2 kita cari lailatul qadar..hrp ianya hari tuk kita..amin :)

maszull said...

assalamualaikum fariza...insyaAllah...:)

Tihara said...

memang sedih kalau baca kisah pengorbanan Rasulullah...kadang2 terfikir, malunya jadi umat baginda S.A.W yang sangat mengasihi kita semua..huuu, tak boleh la,sedih sangat...

dyabunga said...

cepat btl masa berlalu..lagi berapa hari kita akan meninggalkan ramadhan..:(

Deq's Qienz said...

dah tak sabaq nk raya sis..hukhuk :P

Masz Sidek said...

Buktikan yg kita syg pada Baginda Rasulullah dgn mengikut segala ajarannya dan berusaha menjauhi larangannya... :D

lelamaisara said...

Insyaallah....Moga kita dapat bertemu dengan Lailatul Qadar

QasehnyaRania said...

salam..yer saya nk tutorialnya..boleh?
nak add kat blog..tak tau mcam mna nk hargai follower..so, nak buat macam u..siap ada bulan2..tu yg suka..

baru adil kan..tolong eerrkkk =)
thanks

are_lin@yu said...

salama 24 ramadhan dear ;-)

p/s :tolong bagi ayu details erk..hehe..kalau nak tahu tgk entry ini ;-)

http://coratcoretkuini.blogspot.com/2012/08/peserta-betuah-segmen-ayu-ialah.html

Wanieys said...

yup betul fokuskan untuk malam2 akhir ramadhan ni :)

Deqla manjew said...

bagus betul la pengisian entri cikgu di bulan ramadhan ni...thanks cikgu.. =)

izan mama mia said...

insyaallah..

Lynn said...

Salam dear..

Insyaallah sama2 kita kejar 10 malam yg terakhir..Rasa sebak tengok rakaman jejak rasul semalam yang mengisahkan barang2 kegunaan Baginda..hatta rambut Baginda pun masih di simpan..Subhanallah..

Sky Before Pinky said...

ingin merebut tapi tak yakin boleh dapat..yang penting usaha..^_^

LYAfrina said...

10 malam terakhir..smoga kt manfaatkannya dgn sebaik-baik perkara

☻Cik N!sya Sch3wlala™☻ said...

insya-Allah. moga kita sama2 dapat keberkatan dalam bulan ramadhan tahun ni. ;)

ieedaz @ mama_isha said...

InsyAllah :-)

teratak hati said...

Rasulullah nabi kita..sebagai umat patut la cinta rasul dan ikut sunnah baginda..

anisalya said...

berusaha yang terbaik...

azievee said...

Cepatnyer masa berlalu banyak amalan yg x cukup lg nie...

wan nurul hezrina said...

alhamdulillah sempat merasa ramadhan tahun nie..harap2 ramadhan tahun depan adalagi rezeki berjumpa ramadhan...insyaallah hari2 terakhir nurul manfaatkn..amin

Miss BaNu said...

betul2 tuh setuju..

Cik Nur said...

10 malam terakhir tahun ni, nur mmg tumpukan pada ibadah, xnak fikir kueh2 dah..huhuh

N.Aima K said...

terima kasih peringatannya dear ;)

maszull said...

assalamualaikum fariza...insyaAllah ..:)

Si Matatajam said...

Tq sb ingatkan M.. Selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad SAW...

Cik Farhana said...

Betul sist..In shaa Allah :)semoga dberi peluang bertemu Lailatul Qadar 10 mlm terakhir ni. Ameen ya Rabb!

aReLaN said...

betul tu. cinta pada rasul paling atas selepas ALLAH. manfaatkanlah 10 malam terakhir ni moga bertemu ngan lailatul qadar. amin....

LYAfrina said...

insyallah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT by TENTANG KITA Template design by Bunga Hati Mama