Awesome Ramadhan Day #9 & #10



Tahukah anda bahawa membuang masa dengan sia² ni lebih teruk dari mati? Haa, begitulah yang dikatakan oleh Imam Ibnu Al-Qayyim. Ape sebab beliau berkata sedemikian? Sebabbbb, mati ni memisahkan kita dari dunia, manakala membazir masa ni menjarakkan kita dari Allah. Betul la tu kan. Dalam Islam, masa adalah segala²nya. Bagaimana cara kita menghabiskan masa, akan menentukan baik atau buruknya kita sebagai seorang muslim. ;)

Kita sebagai umat Islam digalakkan untuk mengunakan masa sebaik²nya di bulan yang penuh spesel ni. Manalah tahu, kebaikan yang kita buat masa ni melayakkan kita untuk masuk syurga ke kan? Insha Allah. Contonhnye, daripada tidur lepas buke pose tu, ade baiknya kita bertarawih. Daripada duduk main Farmville kat FB tu, lebih baik sebarkan info² sunnah Ramadhan. Daripada duk melepak dengan kawan², ade baiknya tadarus Quran bersama². Lu fikirlah sendiri. Ye takkk? Hee.


Sebagaimana yang kita ketahui, solat adalah perkara pertama yang dihisab di akhirat kelak. Jika baik solat kita, baik lah sume amalan kita. Kalau tak sempurna solat kita? Sendiri mahu ingatlah. Sebab tu solat ni sangat penting dalam Islam. Solat ni sebenarnya dapat membentuk diri kita dan menghindar kita dari membuat dosa serta perkara² yang mungkar. ;)

Secara peribadi, saya rasa solat ni sangat ajaib. Walaupun ade ketikanya, saya pun taklah khusyuk mane tetapi saya ingatkan diri saya bila solat tu, saya dekat dengan Allah terutamanya ketika sujud. Insha Allah, lepas ni saya akan improve lagi.

Pada sesiapa yang sempurna solatnya dan cukup 5 waktu, saya ucapkan SYABAS. Semoga Allah kurniakan ganjaran yang tak putus² kepada anda sume. Dannnn sesiapa yang masih tak cukup solatnya ataupun yang tak pernah solat, MULA SEKARANG. Ramadhan adalah masa yang terbaik. Push lahhh diri anda dan mohon ampun atas solat² yang tertinggal tu. Allah Maha Mendengar dan Maha Pengampun. (:

35 comments:

Cik Nur said...

Bagus nasihat ni, insyaALLAH..akakn push diri dari baik ke lebih baik, lagi baik, dan terbaik..!

InsyaALLAH...!

solat itu tiang agama, kalau tak solat..runtuhlah....

Chic Na said...

Insyaallah akan sentiasa memperbaiki diri & amalan. harap2 berterusan la wpun selepas ramadhan. ;)

Cendol said...

erkk takotnye kalo mensia sia kan waktu yg ade.huhhh nice share.Alhamdulillah skrg masih cukup 5 waktu.harapnye amalan kite bertmbh baik kan..bagus entry ni cikgu!!insaf kjap pagi buta nih.hihi kejap je?oh teruk!haha

jaakechik said...

bagus betul la nasihat cikgu hari nie... mmg hebat!

ieedaz @ mama_isha said...

InsyAllah, moga amalan kite semua diberkati .....
Amin

rAIHan said...

sama2 lah kita memantapkan ibadah..:)

are_lin@yu said...

ramadhan masa yg terbaik utk berubah kearah kebaikan..ayu setuju ;-)

Cik Farhana said...

Terima kasih atas peringatan ~ :)

Setuju sangat !

buatbest said...

salam ramadhan~

izan mama mia said...

insyaallah mg ibadat kita diterima..

Deqla manjew said...

sedar tak sedar byk juga masa terbuang kan.. terkdg alpa.. huhh... betapa byk kekurangan diri... jom perbaiki.. insyaAllah..

HeNRieTTa JoSe said...

Thanks for the share....

Rahmah Ram Ram said...

baikk!!

Wanieys said...

nice entry sis :-)

maszull said...

assalamualaikum fariza...betul tu insyaAllah di harap kita janganlah leka dgn keduniaan sahaja tapi akhirat tetap kita ingati...:)

p/s tinggalkn no phone kat komen mama yer,mama x publishkn komen tu...nak bagi hadiah topup...:)

Tihara said...

alhamdulillah, bagus en3 ni.. :)

dyabunga said...

dya pun nk improve solat dya juga.huhuh

Masz Sidek said...

insya-Allah.... sempena bulan mulia ni... akan di usaha perkara yg baik dgn sebaik2nya...

lelamaisara said...

Insyaallah...
ye betul la..solat tu sangat ajaib..ada satu rasa ketenangan...

maszull said...

assalamualiakum fariza...mcm mana mama nak topup kan atau ada sesiapa yg boleh mama transferkn...:)

Si Matatajam said...

Nice sharing Jaa...entry ni sangat bermanfaat ntuk semua...

Rapunzeel Cikilolo said...

thanks for sharing :)

Che Rosliza Che mat said...

nice entry..

~Sweet Honesty~ said...

sama ada rela atau terpaksa, solat tu wajib..ko terpaksa pun ko harus solat..ehh..emosi pula sweety yea..hikhikk

Misya Mialen said...

betul tu dear, dgn solat kita rasa dekat je dgn Tuhan kan? moga ramadhan perbaiki amalan kita dear;)

♥ sitifarhana ♥ said...

sama2 la kita kmpul amal dan amalan dibulan yg mulia ni..jgn sia2kan pluang yang ALLAH dah bagi..salam ramadhan :)

~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~ said...

sama2 tingktkn amalan jom..jgn tinggal solat,kcuali 'cuti'.. hihi

anisalya said...

tingkatkan amalan di bulan mulia ni kan?

p/s: saya nak balik Dungun.

wan nurul hezrina said...

masa ramadhan nielah bulan yang mulia kita kena banyak beribadat dan muhasabah diri

Knor said...

solatlah sebelum kita di solatin..

iEdA said...

entri yg bagus...sm2 kita perbaiki diri hari ke hari sbb xda sapa yg sempurna...moga kita sentiasa diberkati Allah...insyaAllah ^_^

are_lin@yu said...

moga amalan kita diterima Nya..Amin..

Deq's Qienz said...

bulan ramadhan bulan plg mudah nk kejar pahala..sama2 kite mgerjakan ibadah,.

psstttt : akk jm join contest d blog dq :)

eita said...

alhamdulillah....

Ahlam Miera Amirul Shafie said...

pejam celik pejam celik dh 10 ramadan dan kita.. betul 2 bulan ramadan bulan mulia setahun sekali jer... bulan nilah kita boleh gandakan ibadah kita...hehehe nice shaering

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT by TENTANG KITA Template design by Bunga Hati Mama