Awesome Ramadhan Day #5 & #6



Sebagai muslim yang soleh, terdapat banyak amalan baik boleh kita buat sepanjang Ramadhan ni iaitu salah satunya ialah memberi makanan untuk berbuka kepada keluarga, kawan² atau saudara Islam kita. Insha Allah, bile mane orang yang berpuasa makan makanan yang kita sediakan tu, kita akan dapat pahala puasa dia. Tapi ni bukan bermakna nilai pahala puasa dia jadi kurang tau. Kite yang dapat lebih. ;)

Mudah kan nak dapat pahala di bulan puasa ni. Ye takkk? Hee. Makanan berbuka yang dimaksudkan tu boleh jadi pape saja termasuk kurma atau sebekas air. Dannn inilah peluang kita nak tolong orang tak berkemampuan. Secara tak langsung, silaturahim dan kasih sayang sesama muslim pun dapat dieratkan. (:


Cube pulak kita tanya diri kita sendiri, benarkah kita ni berpuasa dengan erti kata sebenar? Anggota badan kita puasa jugak takkk? Haaa, biasanya salah faham orang kita ialah puasa ni tak makan dan tak minum. Ini SALAH SAMA SEKALI!! Ade tu pulak, puasa tapi tak solat. Ish². Puasa yang sebenor²nya ialah yang mane kita jaga anggota badan kita (mata, telinga, lidah, tangan, kaki) dan berbuat baik untuk menambah iman kita. (:

Dengan kata lain, anggota badan yang berpuasa ni ialah bile mana kita menjaganya dari perkara² kurang baik yang biasa kita lakukan di bulan² lain. Nanti anggota² badan ni lahhh yang akan jadi saksi kita kelak. Jage²lah, ini adalah cara yang sihat dan terbaik untuk disiplinkan diri. Ingat, Ramadhan ade 30 hari aje. ;)


48 comments:

Cendol said...

huh kalau puase tapi tak solat,sia2 je lah tu..nice share! ye ye ramadhan ade 30 hari je .moh kite manfaatkan sebaik mungkin :) entry yg bersemangat!!

Asyiqin Haulisah said...

awak comel doodle tu dan ada mesej. ye saya setuju dgn kata2 awak.

Chic Na said...

pendek kata puasa semua anggota.

kalau puasa tapi tak solat dapat lapar jelah. :)

NAL said...

setuju sangat. Puasa bukan setakat tahan lapar dan dahaga ja.

NAL said...

setuju sangat. Puasa bukan setakat tahan lapar dan dahaga ja.

anisalya said...

puasa tu bkn stkt menahan lapar dan dahaga. tap lebih drpd tu. ada org tahu tp buat2 tak tahu.

profmie said...

isyhh..ade jg puasa tp x solat..
so,kena puasa dr semua aspek..mata,telinga & paling pnting NAFSU..sume kena jge spnjg kite berpuasa..

zulhilmi tempoyak said...

jom berbuka sama2... heee

Si Matatajam said...

Betoi tu.. Puasa kena keseluruhannya bukan tak makan atau tak minum ja..

Yumida said...

betul tu sis..nice sharing..sbg peringatan bersama..segalanya harus dijaga kannn

shar90 said...

puase libatkan zahir n batin... seigat saye bg sape2 yg bg minuman kat org yg berpuase, diakhirat nanti Allah bg balasan air dr telagaNya n xkan dahaga sehinggalah dimasukkan dlm syurga... fuuuh... hehee xD

Cinta Misteri said...

Semoga ramadhan ini menjadikan kita insan yg lebih baik....so bila lepas bulan ramadhan, kita keep maintain sifat2 baik tu kehidupan yg lebih sempurna...

ieedaz @ mama_isha said...

Betul tu! Moga kite dpt kumpul pahala dibulan yg mulia ini :-)

Cik Nur said...

terima kaseih atas ingatan ini kak.. :)
insyaALLAH nur akan lebih berhati2 lepas ni.. kena jada kesemua deria2.. :)

dan bykkan sabarrr.. :)

~Sweet Honesty~ said...

yeahh..selamat berpuasa hari ke-7

putryteya said...

semuga bulan puasa ini , lebih banyak amalan kita .. :) thanks for sharing .

izan mama mia said...

insyaallah....mg kali ini jd ramadhan yg terbaik...

HeNRieTTa JoSe said...

thnanks for the share...

wan nurul hezrina said...

tulah masalahnya duk pjayanie.hikhik..org bandar tak mcm kat kampung..masak2 bagi org mkn tapi kat bandar batang idung jiranpun tak kenal.buat hal sendiri semua.huhu sedih tgkkn?

dyabunga said...

tahun berbuka meriah sikit..sebab kawan adik berbuka kt umh.hihih

Nyue said...

nyue setuju tu....puasa jgn sekadar nm puasa.......

maszull said...

assalamualaikum fariza....alhamdullilah moga kita semua akan mendapat setiap pahala yg ada...;)

Tihara said...

mekasih jaa untuk peringatan ni...alhamdulillah :)

lelamaisara said...

yelah...semua anggota badan pon turut puasa...bukan semata2 menahan lapar dah dahaga aje..:)
nice :)

Knor said...

betul tu,semualah kena puasa..

Deqla manjew said...

kalo dah namanya cikgu...hihi...mekaceh ingatkan kami... salam 7 ramadhan... ^_^

Cik Farhana said...

InshaAllah..semoga puasa kita dterima Allah..thanks ingatkan :)

Dieyna said...

tazkirah yg baik

are_lin@yu said...

cantik pulok tgk kartun ni..hihi..nice dear..slaam 7 ramadhan ;-)

Wanieys said...

nak dapat pahala dlm bulan posa ni cukup mudah kan

Raudzah Zahari said...

So true...kadang-kadang kita leka kan...small-small things pun actually counted...semoga puasa kita di berkati kan...kalau tak dapat penat ajelah..

~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~ said...

btul..jom cuba bg mknan kt org brpuasa:)

Nelly The Strange said...

salam ramadhan !
:)

iEdA said...

kalo kat kampung, memang jadi rutin tukar2 juadah dgn jiran2..hehe

IntaNBerliaN said...

betoi2.. anggota badan kita ni lah yg akn jd saksi..

wan nurul hezrina said...

BUKAN MENAHAN LAPAR SAHAJA..semuanya kena puasa=)

fieda said...

perkongsian yg bermanfaat..

Tihara said...

alhamdulillah bulan puasa ni rrezki murah sgt2.
walaupun dah ada juadah tp tetap ada org bg..
syukur lah bleh mkn ms sahur
kalau tak..takut juga jika membazir..
nice sharing :)

AiSyA LiEzA said...

=) betul tu..jgn puasa tahn lapar je.. anggota lainn pun sama =) salam ramadhan =)

aReLaN said...

salam ramadhan ye. hehe..lama tak jenguk sini. nak bagi apa la kat jiran sedangkan diri ini berbuka bujang style. wuuuu...sampai rumah pun dah azan maghrib.

eintan nurfuzie said...

iya.. spatutnya klu dah pose .. kena la solat kan.. solat kn tiang agama

http://www.nurfuzie.com/2013/07/sesi-spying-omey-cik-en.html

kayyana said...

salam.. kalau kt kampung yana mmg selalu tukar tukar makanan ni.. bgus kan.. kte cme masuk satu lauk je kte akan dapat 10 lauk.. alhamdulillah.. amalan ni masih berkekalan sampai sekarang.

are_lin@yu said...

alhamdulillah moga kita rebut pahala bulan ni..

~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~ said...

yup..bg mkanan kt org brpuasa bnyk pahala leh dpt:-)

Cik Kay Jue said...

salam ramadhan buat awak... >_<

sama2 la kita beramal dan ambil peluang serta ganjaran yang disediakan..

Cik Bunny said...

maka sebab itulah sentiasa berhati hati apa yang kita lakukan sepanjang berpuasa. apapun semoga puasa kita diterima Allah =)

si kiut lavender said...

seronoknya waktu posa dapat tukar2 juadah dgn jiran sebelah...:)

aswadz said...

mata dan mulut paling susah nak jaga.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT by TENTANG KITA Template design by Bunga Hati Mama