Awesome Ramadhan Day #7 & #8



Sememangnya sebagai orang Islam, kita seharusnya sentiasa memohon ampun kepada Allah tetapi ramai di antara kita ni tak sedar bahawa kita juga sepatutnya memberi maaf dan menjaga hubungan sesama kita. Islam sangat menitikberatkan ikatan silaturahim ni tau. Memberi dan meminta maaf ni mestilah selalu diamalkan. Bukan bulan ni aje. Tapi gunakanlah Ramadhan ini sebagai satu peluang untuk membaiki hubungan yang retak. ;)

Sebagai manusia biasa, kita tak kan dapat lari dari melakukan kesilapan. Tapiiiii, kita boleh menjadi lebih baik dari sebelum ni dan belajar dari kesilapan yang lalu. Ye dakkk? Hee. Jadi, kita mesti belajar untuk saling memberi maaf. Tak berbaloi pun kita korbankan persahabatan atau persaudaraan antara kita atas kesilapan² yang kecil. Kite ni same aje. (:


Sedekah dan amal kebajikan sangat²lahhh mulia di sisi Islam terutama bagi golongan² yang berkemampuan lebih dari yang lain. Jika kita dikurniakan rezeki yang banyak, kita sepatutnya bersyukur sebab kita bertuah, kerana dapat membantu orang lain yang tak bernasib baik. Sedekah ni tak semestinya dalam bentuk duit tapi boleh juge dalam bentuk makanan, pakaian atau keperluan asas yang lain. Pasti Allah suka pada orang gemar memberi. ;)

Memberi sedekah dalam bulan Ramadhan ni BESAR ganjarannya. Sooooo, gunelahhh peluang keemasan ni untuk bersedekah. Tapiiii, ingat. Sedekah yang terbaik ialah sedekah yang dibuat dengan seikhlas²nya dan rendah diri. Elakkan riak atau menunjuk² dengan cek yang sebesor pintu. Huhu. Mulakanlah bersedekah pada ibu ayah, datuk nenek, adik beradik, sepupu² dan ahli keluarga kita sebab itu juge sebaik² sedekah. Pastu bolehlah proceed pada anak yatim, orang tua dan orang² yang memerlukan. (:


47 comments:

NAL said...

best kalau dapat join kerja2 amal dgn anak-anak yatim. NAL memang teringin sangat..

Anasyg said...

apsal gambat tu dia fist bump? kan elok dia polok2 o salam cam biasa-hehe, nice entry

Cendol said...

huahua mintak maap kalo silap n salah.
hehe check sebeso pintu ye.bahaye tu haha
ye ye yg penting kene ikhlas kan hati

Chic Na said...

maafkan cik na jugak jaa. hukhuk..

jom bersedekah. bersedekah dgn hati yg ikhlas tanpa mengharapkan balasan. :)

etuza said...

ramadhan dibuka pintu2 syurga, semoga kita mendapat pahala. selamat berpuasa ya

ieedaz @ mama_isha said...

Good sharing dear!! :-)

Si Matatajam said...

Kalau kita memaafkan orang lain, hati kita pun akan tenang dan bahagia...sama la kita bersedekah...semoga Allah memberikan barakah...

HeNRieTTa JoSe said...

Thanks for the share...haah....sakang dah 10 hr berpuasa.....

PSSS...awk kat mna yea?

dyabunga said...

dya akan cuba praktikkan.:D

maszull said...

assalamualaikum fariza...memang betul tu bersedekah la pada bulan yg mulia ni moga kita dpt pahalanya...:)

♥ sitifarhana ♥ said...

BETUL TU..dibulan ni la kita kena buang segala yg keruh dan ambik smua yg jernih..smoga kita jadi hamba ALLAH yang lebih istiqamah..

salam ramadan ke 10 :)

Yumida said...

betul tu sis..mulakan sedekah dgn org terdekat kita dulu..dgn seikhlas hati..
ade jgk kan org jenis pengungkit lepas memberi sesuatu..hihi..
di bulan yg mulia ni moga byk amalan bersedekah kita

gadisworld said...

sangat betul..dan kalau boleh segala amalan yang kita lakukan tu boleh berterusan sampai bila2..

IntaNBerliaN said...

a'aa byk ganjaran jika bersedekah di bulan pose,..

Cik Nur said...

setuju dengan entry ini, dan di kesempatan ini juga, nur ingin memohon jutaan kemaafkan pada akak jika nur ada buat salah dan silap yang sedar mahupun tidar sedar thadap akak..

maafkan nur dari hujung rambut hingga hujung kaki ye kak.. :)

~Sweet Honesty~ said...

sweety nak bersedekah cini bolehh??

senyum ne ikhlas tau..

(^______________^)

eita said...

insya allah..sama2 lah kita membuat amal jariah pada bulan yang diberkati ni...

Masz Sidek said...

sifat yg patut ada dlm diri saling memaafi...
dan bersedekahlah di bulan yg mulia ni...

wan nurul hezrina said...

memula mmg kena sedekah pd ibu dan ayah=)

Arina Shamsul said...

betul..betul..betul..:)

~~oOpEt~~ said...

comel la dodol nh.. y menarik penyampaian melalui dodol nh pn menarik :D

jaakechik said...

bagus! peringatan yg bagus. btw sapa tukang edit gambar2 sume tuh? bt sendiri ka? very nice laa...

zera eira said...

jumsama2 bersedekah. senyum pun sedekah kan? eh? hehe. btw, akak post entri yg bermanfaat bulan puasa ni yee? alhamdulilah. sama2 mengingati. :)

fieda said...

betul tu..ramadhan dah la setahun sekali jer..

~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~ said...

jom bersedekah;)

syiela said...

banyak yg kita boleh rebutkan di bulan mulia ni kan :)

shahdiana said...

paling senang cara nak bersedekah..yana selalu bagi je kat makcik & pakcik yang duduk kat pasar malam & main muzik tu...kesian sangat kan...

aReLaN said...

puan fariza, nak minta maaf banyak2 ye kalau ada salah silap selama kita kenal ni.hehehe

Deq's Qienz said...

Nice n3 teacherr..cumeiii karton tuhb..hihii

tirahzairi said...

cantik gmbr...mintak maaf kalo ada salah yer..hihi

Azian Elias said...

salam kenal..

ramadan is the best time kalau nak sentiasa bersedekah...

Nadia Elena said...

yeayhhh sokong!!

salam ramadhan..=D

Nadia Elena said...

eeee comelnya doodle tuu.. =D

putryteya said...

Ayuhlah tingkatkan amal ibadah !

Salam Ramadhan ke 12 :)

maszull said...

assalamualaikum fariza...memang betul apa yg dikatakn itu haruslah mempunyai amalan2 yg baik di dalam bulan puasa ni...:)

p/s tolong tinggalkn no phone kat komen mama yer tapi mama x publishknnya...:)

teratak hati said...

Semua amalan dapat ganjaran lebih bulan puasa ni kan..

Cik Aini said...

entry jaa ni mbuatkan ai insaf..btulkan kita kna memaafkan wpun pedih je rasanya..
haish bln2 posa x bek sedih2 :)

salam ramdhan jaa...

Che Rosliza Che mat said...

Sedekah itu memang satu amal jariah..

eintan nurfuzie said...

:)

eintan nurfuzie said...

sempena ni, nk gak bermaafan2

Nour Adieb said...

alhamdulillah, dah masuk posa ke-7 :)

kayyana said...

sebelum tidur kita cakapla yang kita da maafkan semua orang... =)

aReLaN said...

kesimpulannya kena la banyak beramal tambah lagi bulan ramadhan ni kan. kalau ada salah silap harap dimaafkan ye.heheh

si kiut lavender said...

huhuhu...

cex mintak maaf yer kalau ada salah silap..

bagi makan kat kucing yang lalu lalang kat rumah pun dikira sedekah jugak kan...hikhik..^^,

Rosmiza Ali said...

Peringatan untuk diri sendiri jugak nih.. Sama2 kita menjaga hubungan sesama saudara Islam dan jangan lupa mengeluarkan zakat.. =)

aswadz said...

senyuman pun satu sedekah juga. hehehe...

QasehnyaRania said...

salam ramadhan juga.
sy pon lama tak singgah sini

jemput join

http://lobaksusue.blogspot.com/2013/07/qr-mini-giveaway-ketiga.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT by TENTANG KITA Template design by Bunga Hati Mama