Kalo tak seriau, tak tau lahhh.



Saudara saudari, kaum muslimin muslimat. Renungan khususnya untuk para wanita dan diri sendiri.

Sayidina Ali ra menceritakan suatu ketika melihat Rasulullah menangis manakala ia datang bersama Fatimah. Lalu keduanya bertanya mengapa Rasul menangis.

Baginda menjawab, "Pada malam aku di-isra'-kan, aku melihat perempuan² yang sedang disiksa dengan pelbagai siksaan. Itulah sebabnya mengapa aku menangis. Kerana, menyaksikan mereka yang sangat berat dan mengerikan siksanya.

Putri Rasulullah kemudian menanyakan apa yang dilihat ayahandanya. "Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otaknya mendidih.

Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat ke belakang dan timah cair dituangkan ke dalam tengkoraknya.

Aku lihat perempuan tergantung kedua kakinya dengan terikat tangannya sampai ke ubun-ubunnya, diulurkan ular dan kala jengking.

Dan aku lihat perempuan yang memakan badannya sendiri, di bawahnya dinyalakan api neraka. Serta aku lihat perempuan yang bermuka hitam, memakan tali perutnya sendiri.

Aku lihat perempuan yang telinganya pekak dan matanya buta, dimasukkan ke dalam peti yang dibuat dari api neraka, otaknya keluar dari lubang hidung, badannya berbau busuk kerana penyakit sopak dan kusta.

Aku lihat perempuan yang badannya seperti himar, beribu-ribu kesengsaraan dihadapinya. Aku lihat perempuan yang rupanya seperti anjing, sedangkan api masuk melalui mulut dan keluar dari duburnya sementara malaikat memukulnya dengan pentung dari api neraka,"kata Nabi.

Fatimah Az-Zahra kemudian menanyakan mengapa mereka disiksa seperti itu?

* Rasulullah menjawab, "Wahai putriku, adapun mereka yang tergantung rambutnya hingga otaknya mendidih adalah wanita yang tidak menutup rambutnya sehingga terlihat oleh lelaki yang bukan muhrimnya.

* Perempuan yang digantung susunya adalah isteri yang 'mengotori' tempat tidurnya.

* Perempuan yang tergantung kedua kakinya ialah perempuan yang tidak taat kepada suaminya, ia keluar rumah tanpa izin suaminya, dan perempuan yang tidak mahu mandi suci dari haid dan nifas.

* Perempuan yang memakan badannya sendiri ialah karena ia berhias untuk lelaki yang bukan muhrimnya dan suka mengumpat orang lain.

* Perempuan yang diikat kedua kaki dan tangannya ke atas ubun-ubunnya diulurkan ular dan kala jengking padanya kerana ia boleh solat tapi tidak mengamalkannya dan tidak mahu mandi junub.

* Perempuan yang kepalanya seperti babi dan badannya seperti himar ialah tukang umpat dan pendusta. Perempuan yang menyerupai anjing ialah perempuan yang suka memfitnah dan membenci suami."Mendengar itu, Sayidina Ali dan Fatimah Az-Zahra pun turut menangis.

Dan inilah peringatan kepada kita, kaum perempuan. ♥


49 comments:

Dieyna said...

takut... huhuhu....

zera eira said...

astagfirullahalazim. mintak dijauhkan. terima kaseh mngingat kan. :)

etuza said...

Allahu akbar, kalaulah terjentik hati..marilah beramal demi untuk akhirat. Tq

fieda said...

insaf lah wahai kaum hawa..

MK Kimi said...

peringatan yg bagus. Dan kerana itulah ramai wanita adalah penghuni neraka.

9n0L4 said...

@Dieyna
alhamdulillah, kita masih diberi rase takut. ;)

9n0L4 said...

@zera eira
amin. semoga kite sentiasa ingat mengingati. (:

9n0L4 said...

@etuza
mohon pimpinan dari kaum adam juga. syurga kami di kaki kaum mu.

9n0L4 said...

@fieda
amin amin. semoga kite tergolong dlm golongan wanita yg sentiasa insaf.

9n0L4 said...

@MK Kimi
wanita adalah golongan paling senang masuk neraka tapi senang juga masuk syurga. ;)

Chic Na said...

takottt! mau tak seriau. kalau boleh hari2 nk baca supaya hari2 insaf tp tulah. tq ingatkan sy! :)

eita said...

nauzubillah...
moga dijauhkan dari semua ni..

9n0L4 said...

@Chic Na
amek print & tampal dlm bilik. ;)

9n0L4 said...

@eita
amin, mohon begitulah kan. semoga kite sentiasa di bawah rahmat Allah.

Tihara said...

doa banyak2 moga dijauhkan dari sifat2 tu...baru2 ni dengar ceramah ttg mimpi seorang wanita yg dalam mimpinya bertemu wanita2 yg diseksa ni..meka minta disedekahkan walau Al-Fatihah sekali pun kerana sengsara dengan seksaan tu..banyak2 kan sedekah bacaan Al Quran untuk saudara muslimin dan muslimat yg sdah tiada samada kita kenali atau tak, pesan ustat tu..wallahualam..

Chic Na said...

btul jgk tu. tampal tepi cermin. pg2 smbil bersiap bleh baca. good2.. :)

aReLaN said...

tapi masih ramai yang tak amek iktibar kan.hmmmm...pesanan untuk diri sendiri gak.

9n0L4 said...

@Tihara
tu sudah pasti masuk dlm list doa tiap hari. insha Allah. malaikat akan doakan yg same utk kite kan.

9n0L4 said...

@Chic Na
pagi² renung²kan sokmo. amek satu je dulu wat renungan sehari. hari lain yg lain pulak. ;)

9n0L4 said...

@aReLaN
mungkin dorg tak terasa mane dlm bentuk bacaan kot. tapi skrg ni dh byk sgt Allah tunjuk. pikir²kan.

Miss BaNu said...

seriau giler kot..minta dijauhkan lah...sentiasa beringat dan beramal..

~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~ said...

insaf2..huhu

Arina Shamsul said...

seramya..takut sangat..

mudah2an Kita tergolong dikalangan wanita2 soleh..amin~

Aine Ainun said...

Erm,,,takut sgt...

Kdg2 kita tahu, kita faham,
tp kita selalu lupa...
Sama2la kita bringatkan..

lelamaisara said...

Syukur masih ada rase keinsafan.. .minta d jauhkan semua tu.....

Pka Rahim said...

hi.. jom join segmen pka nak..??

http://pkaemerald.blogspot.com/2012/04/segmen-pka-rahim-surprise.html

terima kasih :)

maszull said...

assalamualaikum fariza...alhamdullilah satu peringatan yg menarik buat kaum wanita seperti kita ni kan..:)

profmie said...

wah..entry yg bgus..dan m'insfkn semua org..

Cik Nur said...

subhanaALLAH...!
bergetar hati bila mbacanya...

~Sweet Honesty~ said...

misya..jgnkan budak,aku sndiri pun bawa bekal p skola..hihi..

Thanx dear ats sarananmu tu..mmg aku ada bt juga itu pengasingan..tpi kotau apa jadi?? mamanya yg duduk dgn dia sana..pastu mamanya tarik muka..mgkin dia aggap aku nda peduli sma anknya..hurmm.. aku mo trgkn dgn dgn c mama pun,aku takut lain jadinya.. aku biar saja la dorg bgtu..

~Sweet Honesty~ said...

Subhanallah...saya jadi takut..byk btl kesalahan yg telah dilakukan..

9n0L4 said...

@Miss BaNu
aminnnnn. same² kita berdoa ye. ;)

9n0L4 said...

@~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~
alhamdulillah. moge kite diberi kesempatan utk insaf & perbaiki diri.

9n0L4 said...

@Arina Shamsul
amin ya Allah. semoga perkongsian ini buat kita lebih berhati². ;)

9n0L4 said...

@Aine Ainun
tu lahhh yg bahaye sangat tu kan, kite tahu tapi kita tak beramal dgn ilmu yg kita ade.

9n0L4 said...

@lelamaisara
amin. alhamdulillah. kita masih diberi rase syukur & rase insaf. ;)

9n0L4 said...

@Pka Rahim
insya Allah ye pka. thanks for inviting. ;)

9n0L4 said...

@maszull
waalaikumussalam. same² amek iktibar ye mama.

9n0L4 said...

@profmie
alhamdulillah. diberi kesempatan utk berkongsi entri. same²lah amek manfaat.

9n0L4 said...

@Cik Nur
alhamdulillah. dgn adenye rase getar takut, tu tandanya kita masih dlm nikmat Islam yg sbnr. ;)

9n0L4 said...

@~Sweet Honesty~
serupa lah. kdg² kita tak sedar kita buat silap kan.

@ deqla manjew said...

uwaa... takot dan seriaulah! thx utk perkongsian ni. lps ni wajib perbaiki diri dari masa ke semasa. insyaAllah!

9n0L4 said...

@@ deqla manjew
my pleasure. same² kite perbaiki diri. insha Allah. ;)

Misya Mialen said...

sebenarnya,benda2 mcm ni la yg kita kena sllu ingat kan? tp, tula kita ni adakalanya sllu lupa. huhu. insyallah, mudah2an kita dijauhkan dr azab begini;)

9n0L4 said...

@Misya Mialen
aminnn. ye betul tu misya. sebab tu pentingnya kawan yang sentiasa ingatkan kita kan. ;)

shahdiana said...

kena ingat ni...tak nak jadi macam ni dan minta dijauhkan....

Si Matatajam said...

Takutnya bila baca Dan bayangkan azab tu..,

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

takutnyer...nice sharing cikgu...

izan mama mia said...

risau laa..mohon dijauhkan perbuatan yg tak baik tuu..takut dhn azabnya....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT by TENTANG KITA Template design by Bunga Hati Mama