Bilelahhh boleh makan ni?



 Ni pokok betik di belakang rumah saya. Aritu seminggu hujan, inilah hasil nya. Alhamdulillah. Tapi rasenye lame betul dah saya menunggu untuk menikmati betik ni. Tapi, dia tak masak² lagi. Pacerohhhhhh tunggu! 

Seingat saya kan, hujan seminggu mase cuti sekolah bulan 3 aritu la pokok ni berbuah. Hah? Nape terkejut?? Hee. Tu lahhh, genap sebulan kan saye menunggu. Camne eh nak suh die cepat masak? Harapnye ade la yang sudi berkongsi ye.

Rase petang ni, padan duduk termenung je lahhh bawoh pokok ni. Betik oh betik. Bakpe mung dok masok². Oh betikkkkkkkkkkkk. ;)


41 comments:

etuza said...

kesian, seminggu macam tu buah2 betik yg dan tua tempat saya ada ja masak.Sabar ja ya, betik tu saya tengok jenis yang tebal kulit, jika x silap ya

Cik Nur said...

kalau yg separa masak tu dah boleh mkn dah tu..
buat rebus mkn tghari cicah smbal blacan..
mmg mantop..!
mahu bpinggan2 tambah nasi..hehehe

~Sweet Honesty~ said...

hehe klakar bace.. depan tangga rmh saya ne pun ade betik..tapi sygnya,asl nk msk jek, org lain dh petik dh..last2,kalo nmpk nk kuning2 sikit,sya petik n peram dlm srt kbar..mmg masak nrasanya pun manis.. cuba la..tpi kalo tak jadi, jgn saman saya(^_^)

Aine Ainun said...

Peram...ala tak lama lg masakla tu, kalo pandang je cane nak masak dik;)

x suka betik masak,
tp kalo goreng betik muda dgoreng buat sayur sedap!
Kalo separuh masak cicah kicap pedas, nyumyyyy

Citra NaniZam said...

di tunggu tu yg dia dok segan tu.. cuba buat dek je haaa cepat ar dia masak..hehe

eita said...

waaaa...betik ....
nak sutir....

doh dok sapa masa lagi ye nak masak...
pah ceroh nunggu pung x masok lagi...
berat mung ja....
hahahha

9n0L4 said...

@etuza
tulahhh kan cekgu. nmpk tebal pulak kulitnya tu. huhu. sabor je menanti ni. ;)

9n0L4 said...

@Cik Nur
hamboihhhhhh cik nur. hehe. sedap pulak buat menu tu. ;)

9n0L4 said...

@~Sweet Honesty~
haha. tu lagi haru kan. org lain pulak merasa. esok saya cube tengok kot² ade kuning, terus petik utk peram lah. thanks sweeety. ;)

9n0L4 said...

@Aine Ainun
hehe. menu mengancam tu. saje je pandang² dgn penuh kasih sayang, kot² die phm & terus masak esoknya. :p

9n0L4 said...

@Citra NaniZam
hihi. sebulan dah buat derk. ni baru nak sibuk tunggu. ;)

9n0L4 said...

@eita
haha. mmg berat nanang ni. ye la. ye laaa. tunggu pah mmalang ar pulok. :p

Tihara said...

sama macam pokok betik yg akak snap dulu..lebih kurang je jns nye ni..mmg lambak jaa..pastu akak jolok je, bila nampak cam kuning2 dh skek..then akk wrap dgn suratkabo,sehari dua dia mask la,rangup tp tk merah sgt color dia..kena wat camtu jaa takut tupai makan..tak dan ke kita nt

Chic Na said...

menunggu betik jatuh ke riba. hehe.. lmbt lg tu Jaa, hijau je lg. :)

aReLaN said...

teringat dulu dok ganung,belakang rumah banyak pokok betik.sedap nya la kan...nak jugak.hantar la sini sket ye.hehehe

Arina Shamsul said...

hahaha..dear ..ooo dear..takpe sementara tunggu betik tu masak,besok kita g pasar cari betik masak jom..hahaha.

mzhany said...

sabarlah menunggu, pasti sgt nikmat bila dpt makan nanti tu

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

lapaqnya betik..makan sejuk2 sedapnya...
singgah sini sambil tunggu incik hubby balik... nak tanya incik gugelpun xsampai hati.. hik3 (^___^)

dyabunga said...

kt dpn rumah dya ada pokok betik tpi buahnya tak ada..haha

etuza said...

Sabar tu iman ya dek..
good night

9n0L4 said...

@Tihara
huhu. ye ke. esok kne jolok la ni nmpknye. jenuh duk tunggu saje gini.

9n0L4 said...

@Chic Na
hehe. tulahhh. jatuh ke riba betul² dakpe, takut jatuh ke lain. nayeeeee.

9n0L4 said...

@aReLaN
hee. smpt la kot masak bile sampai nilai eh. takut posmen makan dulu nnt. hihi.

9n0L4 said...

@Arina Shamsul
hahaha. nnt merajuk pulak die dpt tahu tuan nye gi beli buah lain. terus tak masak sampai ke sudah. ;)

9n0L4 said...

@mzhany
insha Allah. sgt sabor dh ni. tbyg² makan sejuk². slurpppp. ;)

9n0L4 said...

@✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽
sedapnyeeeeeeeeeee. hubby balik hidang betik sejuk² pun best jugak kan. hee.

9n0L4 said...

@dyabunga
haha. lagi kesian tu takde buah. belum rezeki lagi kot.

9n0L4 said...

@etuza
terima kasih cekgu. slmt mlm. lewat cekgu tidor arini. ;)

NAL said...

suke buah betik? NAL jarang makan betik..

@ deqla manjew said...

hah biar betikkkk...??? tak tahan deqla tgk.. deqla suka mkn betik...!!! huhuhu..

9n0L4 said...

@NAL
takdela suke. tapi kalau buah, takde nak pantang². mkn je sume. hee.

9n0L4 said...

@@ deqla manjew
oooooo papaya lover eh. nnt jaa upload gambor yg masak nnt ye. biar deqla terliur. hihi.

lelamaisara said...

Waaaaa...betik...dah lame nye tak makan buah betik...Sabar ye tunggu betik tu masak...Dah masak karang jamu kite semua ea...hehehhe

@ deqla manjew said...

@9n0L4
uwaaaa.... kejamnyeeeeee.... xde la papaya lover sgt pun... sbb deqla lg suka durian...hihihi... papaya kan elok mkn utk kesihatan...so elok dimkn slalu... :)

Miss BaNu said...

wahhh betik,,lapar sudah....suke gak mkn mempelam dan Moktan hehe

9n0L4 said...

@lelamaisara
hehe. insha Allah. nnt jemput korang jamu mate je lah ye. :p

9n0L4 said...

@@ deqla manjew
ohhh pecinta durian rupenye. nnt nak tayang durian la pulak. hihi.

9n0L4 said...

@Miss BaNu
fuhhhhhhh. mangge usah disebut. mmg fevret! ;)

fieda said...

sedap betik ni..

9n0L4 said...

@fieda
hehe. belum masak lagi ni kak. belum sedap lagi kot. ;)

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

skang ni betik tu mesti dh lawas lam perut hahahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT by TENTANG KITA Template design by Bunga Hati Mama