Penggunaan Masha Allah yang tepat



Sedarkah kita tentang penggunaan "masha Allah" dalam percakapan seharian seringkali disalahguna? Bukan ape, kadang² kita terpengaruh dengan movie², yang mana baaaanyak sangat menggunakan "masha Allah" dalam situasi yang silap. Saya perhatikan ramai di kalangan kita menggunakan lafaz "masha Allah" ketika berhadapan dengan situasi yang tidak disukai ataupun yang tidak elok. Sebagai contoh, ketika terlihat gambar² censored atau bila anak² buat perangai nakal. Ye dakkk? ;)

Tahukah kita bahawa istilah "masha Allah" ni bermaksud ALLAH THE ALMIGHTY atau ALLAH YANG MAHA AGUNG. Soooo, kita sepatutnya menggunakan istilah "masha Allah" bila kita melihat something nice seperti bayi atau kanak² yang comel, ketika menjamah makanan yang sedap, terbau wangi²an dan sebagainya.

Jadiii, kesimpulannya, penggunaan "masha Allah" ketika berhadapan dengan situasi yang tidak elok adalah salah dan tidak digalakkan. Yang patut kita lafaz ialah "Astaghfirullaahal'aziim" (Aku memohon ampun kepadamu Ya Allah) ataupun "Innaalillaah" (Kepada Allah kita kembali). Wallahulam...


44 comments:

Yana Libra said...

kadang2 subhanallah org slalu silap guna..kalau mashaAllah, rasanya ok lagi kot kan? huhu..tak tau sangat~

CikNana said...

ya..betul tu..info yang sgt bagus.

~~oOpEt~~ said...

artikel y menarik.. :)

Ayuni said...

haah, kena tgk makna br boleh cakap...

~Sweet Honesty~ said...

sweety pun klo ragu2 nk guna,baik diam je kan..

Cik Nur said...

setuju dgn entry ni..mmg pun kadang2 org main sebut je..

nur pun kekadang tersasul gak..lepas ni kena hati2... :)

terima kaseh atas ingatan kak jaa.. :)

Deqla manjew said...

betol2.. ucapan mcm ni bukan perkara main2..kena hati2...

putryteya said...

betul2 .. ramai yang salahguna . macam main suka sebut ja, tanpa paham maksud .

thanks utk info yg menarik ni :)

Chic Na said...

tq kerana mengingatkan. kdg2 tersalah jugak. huhu.. :)

si kiut lavender said...

bila dah sebut pasal nih baru SKL terpikir pasal semua..

rupanya selama nih SKl terlepas pandang pasal hal nih...

rAIHan said...

aah lah. baru perasan...

Aine Ainun said...

Sebenanrya x tau maksud,
sbab tu tak sedar apa yg kita cakap....

Takpe,
sesame blajar dr kesilapan kan;)
gud sharing...

keli menari said...

Hmm betol.Penggunaan yang tak kena..

aReLaN said...

orang skang main sebut je.hmmmm

profmie said...

entry yg bgus..dijauhkn dr t'slh ckp...bahya btul skngni..

NAL said...

Thanks for sharing..TAKE NOTE..

Cik Aini said...

btul2,
kdg2 trs terbit dr mulut perkataan masyaallah tu,dah terbiasa..insyaallah lps ni kan bertukar..thanks ye sharing info ni :)

ELFarahin said...

Entry yang menarik! minta copy+paste boleh ya! Credit to the owner! :)

Si Matatajam said...

M pun ada terbaca pasai ni... Ramai lagi yang tak tau pasal ni.. Nice sharing dear..

~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~ said...

masyaAllah! comelnya org blog ni..hihi..blh x?:)

wan nurul hezrina said...

betultuh situasi penggunaan ayat memnag sepatutnya kena tahu betul2..baru sama ngan maksudnya..

IntaNBerliaN said...

a'aa mmg ada kdg2 sebut ketika situasi yg salah kan...

thanks utk info ni..

dyabunga said...

baru dya tahu..huhuh

Kotak Mancis said...

nice... thanks for sharing

Wanieys said...

nice entry kak :))

Masz Sidek said...

perkongsian yg bagus...
terima kasih atas peringatan...

eintan nurfuzie said...

mm.. nice info

lama cik en x terjah blog kawan2 cik en ni..nak tau sebab pe.. kena tengok entry ini
http://www.nurfuzie.com/2012/07/kovensyen-kecemerlangan-diri-dvs-2012.html

NAL said...

jemput join segmen NAL : http://nyteamlife.blogspot.com/2012/07/segmen-ke-2-nal-edisi-ramadhan.html

Nyue said...

T1 4 sharing :)...betul la nyue pernah dgr psl ini....ishh2..salah penggunaan bahaya gak..

maszull said...

assalamualaikum fariza....memang menarik n3 ni n betul apa yg Fariza cakapkan tu kita kenalah alert tentang perkataan2 mcm ni kan...:)

|shuhadaothman|TM said...

nice info dear. InsyaAllah akan di praktikkan :)

Tihara said...

terima kasih jaa, share info ni... :)

eita said...

bagus tu ja..sekurang2nyer takde lah orang salah guna kan...

Miss BaNu said...

betul tu..perkongsian terbaik..

Azza Afdzal said...

yeke mcm 2?? thx untuk peringatan

Che Rosliza Che mat said...

nice info dear..

lelamaisara said...

Tq kongsikan ini...bagus n3 ni...

Masha Meisters said...

baik cikgu...terima kasih cikgu...like! suke!

cendol said...

nice share . btol sgt tu. Cendol pn notice ramai yg salah gune Masha Allah ni.
lagi2 dlm drama2 yg kononnye Islamic tapi tak berdasarkan ilmu yg betul.tu la jadinye.org lain pn jadi terikut jugak

fieda said...

terima kasih kongsi info ni..

ain dzaya said...

yup2..baru ain perasan bila fikir fikirkan semula..

Cinta Misteri said...

Masya Allah indahnya bumi Allah ~ ungkapan bila ke laman M

N.Aima K said...

kalau anak buat nakal memang saya mengucap panjang haha..

iEdA said...

thanks share.info bagus ni...pas2, sebaik2nya sebut astaghfirullaahal'aziim banding dgn omg sbb bnyk sgt yg sk sebut omg kn...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT by TENTANG KITA Template design by Bunga Hati Mama