Janji Allah buat hambaNya yang mahu bernikah. ♥


(gambar hiasan semata. hee.)

Pernah dengar dakkk orang tue² cakap, "orang yang nak kawen ni, inshaa Allah murah rezekinye.." Mesti u ols dah selalu dengar kan. Ye takkk? Hee. Tapi jangan la pulak dengan hanya niat nak kawen, korang duk diam² dalam rumah pastu korang tunggu jeee jutaan duet bertebangan jatuh ke atas ribaan korang. Hahaha.

Usaha ke arah itu sangat penting tau. Kalau takkk, membujang sampai ke sudah la gamaknye. So, u ols percaya tak cakap orang² tue tu? Bagi saya, memang ade benarnya. Sebabbb dalam al-Quran pun ade disebut. :)


''Dan orang-orang yang tidak mempunyai kemampuan berkahwin, hendaklah mereka menjaga kehormatannya sehingga Allah memberi kekayaan kepada mereka dari limpah kurnianya." (An-Nuur:33)

Dari ape yang saya paham, inilah janji Allah pada mereka² yang nak kawen. Sape² yang nak kawen dan ade niat ikhlas nak kawen kerana Allah, tapi masih belum mampu, jagelah diri dari buat maksiat. Inshaa Allah, ade lah nanti rezeki yang melimpah ruah untuk kawen. (:

Sooo, kurang²kanlahhh sikit dating² tu. Seeloknya kalau jumpe bakal suami/isteri tu, biarlah bertemankan adek ke, mak ke, kawan² ke. Elakkan berdue² di tempat sunyi, pegang² tangan atau berpeluk². Biar malu malu, biar segan segan. Malu itu sebahagian daripada iman. Teranggg² dah dalam firman Allah di atas tu, "...hendaklah menjaga kehormatan.." baru lah "..Allah memberi kekayaan.." Jage diri dulu, pastu kaya akan datanggg! ;)

Percayalahhh janji Allah ni. Elak maksiat. Kemudian segala usaha² yang u ols lakukan akan dipermudah dan masalah tak cukup duet untuk kawen akan setel juaaa. Best of luck. ♥


16 comments:

Busyra Bt Takiyudin said...

nice entri. :)

♥ ʜᴜᴅᴀ ʜᴀssᴀɴ ♥ said...

waaahhh! hda nak start niat dari mlm nih lahh. hehe. mane tau esok luse ade org dtg masuk emminang. ecehh >.<

jaakechik said...

nice sharing cikgu. menarik sgt! sesungguhnya kawin ni adalah best! muahahahaa!

Cik Nur™ said...

InsyaAllah kak..akan sentiasa jaga diri.... :)

Itu janji Allah, kita hambaNya kena berusaha dan cegah mana yg tak patut je...

InsyaAllah....diberkati...

Chic Na said...

InshaAllah Jaa... ;)

Haruno Hana 하나 said...

nak kahwin terus boleh? hehe :D calon pun takde lagi.. hehe :)

Che Rosliza Che Mat said...

betul tue...nice entry..

are_lin@yu said...

tq atas peringatan k.jaa..ayu pn prcya rzki lpas kwin tu psti ada..kta usaha!..hihi

Deqla Manjew said...

haah.. betol tu...yg penting usaha... rajin usaha, mudah la jalannya.. dan murah la rezekinya nnti.. ;)

LYAfrina said...

setuju sgt2... jika niat kita ikhlas, pasti akan dipermudahkan segalanya....

Cik Aini said...

betul2..
Allah permudahkan org2 yg nk mndirikan masjid ni.pasti ada rezeki lebih tuk mereka..tetiba rs nk kawin ni.hahaha jaa onya pasal lah ni :)

Si Matatajam said...

Mmg betoi tu Jaa.. Mmg nampak buktinya..hi hi.. Adik M yg baru lps akad nikah ari tu pun siap menang 2 cabutan bertuah tau...Alhamdulillah... Rezeki depa suami isteri...

Ain Dzaya said...

insyaALLAH.noted!

AiSyA LiEzA said...

hehehe.... terasa nak khwn lak...ngeee... :D rezeki ada dimana2..insyaAllah.. :DD

AiSyA LiEzA said...

hehehe.... terasa nak khwn lak...ngeee... :D rezeki ada dimana2..insyaAllah.. :DD

Cinta Misteri said...

nice cikgu. peringatan utk gadis2 yg belum tu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT by TENTANG KITA Template design by Bunga Hati Mama