Masihkah ada Ramadhan ?



Akhirnya Ramadhan dah sampai ke penghujungnya. Sayu, pilu rasenye kan. Ade lagi kah Ramadhan untuk kite? Allah saje lah yang Maha Mengetahui. Kalaulah dapat dipanjangkan mase, saye tak mahu lagi Ramadhan ni berakhir. Quran pun saye belum khatam lagi ni. Moge Allah permudahkan saye abiskan bacaan untuk baki lagi 2 3 hari ni. :)

Oh ye, sepanjang Ramadhan ni saye ade layan drama best. Masihkah Ada Ramadhan. Korang ade tengok dak? Sebenarnya, ni drama tahun lepas tapi diulang semula di Astro Prima setiap Jumaat jam 10. Tahun lepas saye layan cite ni bersama keluarga. Tahun ni pun same. Memang terkekek² la saye sekeluarga lepas balik teraweh. Bukan sebab cite ni genre komedi, tapi dialog²nya boleh dikatekan 97% dalam loghat Tranung. Bangga sangat!! Hehehe.


Kisah cite ni tipikal macam bese drama melayu yang menceritakan tentang harapan seorang ibu untuk berkumpul dengan anak²nya di bulan Ramadhan. Yang menariknya, drama ni sarat dengan mesej² kekeluargaan dan pengorbanan adek beradek. Realitinya, memang berlaku pada hari ini. Saya boleh bagi 5 bintang. Sedihhh cite nye. Memang boleh menitik la air mate. Tambah² dengar loghat kampung sendiri. Lagi lah tangkap feeling saye. Sob sob sobs.

Dannn untuk pengetahuan semua, Muhammad Amirul Mazlan yang memegang watak utama sebagai Zali dalam cite ni berasal dari Kampung Baru Kerteh, Kemaman, Terengganu seorang penuntut Jurusan Diploma Akademi Seni Budaya & Warisan Kebangsaan (ASWARA) sudah pun meninggal dunia akibat kemalangan di Federal Highway Dekat Universiti Malaya pada tahun yang sama. Watak Zali benar² pergi bertemu Ilahi, bukan sekadar lakonannya dalam cite Masihkah Ada Ramadhan ni. Al Fatihah buat arwah.


13 comments:

Deqla Manjew said...

sedih kan ramadhan dah nak tinggalkan kita.. nape tak 2 bln,3 bln??? cpt sgt masa berlalu..huhu

Budak Kampung said...

tau xpe kak..iman pon suke citer zali ni.mcm xcaya dy dh meninggal.kalau xd subtittle kt tv cnfrm iman xphm

Cik Aini said...

dulu layan cita ni tp dah x bapa ingt dah.tajuk tu ingt la lag..al-fatihah buat arwah.

selamat hari raya Jaa
maaf zahir dan batin ye :)

Knor said...

tgok cerita ni..dah nak ending tertidur..

maaf zahir batin, minal 'aideen wal-faezin, kullu 'Amin wa antum bi Khair..

lelamaisara said...

alfatihah untuk arwah....

selamat hari raye jaa maaf zahir batin

Cik Nur™ said...

Nur pun xnak ramadhan ni ramadhan terakhir...

rasanya kejap sngt masa berlalu..

drama tu nur tgk tahun lepas..mmg best.. :)

Masha Meisters said...

tak tengok lak cerita ni...dah banyak sangat siaran sampai tak menang mata nak tengok..hehe
selamat hari raya aidilfitri cikgu :-)

LYAfrina said...

arwah org kerteh rupanya..

al-fatiha..

Chic Na said...

alaa tak tengok lak drama ni..

are_lin@yu said...

moga kita dpt merasa ramadhan lepas ni.huhu..,

dya bunga said...

alfatihah utk arwah..dya pernah tgk cite ni..

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

Masih rindukan ramdhan..moga kita smua dpt btemu lg
ramadha taun dpn in shaa allah

Cinta Misteri said...

Allah.....sebak bila tengok cerita org2 yg sudah meninggal dunia. lg sebab bila penceritaan tu benar2 terkesan dlm jiwa.

CiM kurang tengok tv sekarang ni.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT by TENTANG KITA Template design by Bunga Hati Mama