Sunnah Rasulullah ATAU sunnah Yahudi?



Genap 14 hari tak update blog. Huhu. Maaf ye kawan². Komen entri² tak berbalas hampir 100 jumlahnya. Makin dibalas makin bertambah pulak jumlahnyeee. Haha. Ini kan pulak nak blogwalking. Dalam mimpi lah jawabnya. Tapi saya sedang berusaha reply balas komen korang!! Thanks tau sebab sudi mengomen. ;)

Okey. Cube tengok gambar kat atas tu. Mane satu yang korang amalkan? Saya sangat tertarik dengan isu ni. Haffiz Yusuf kongsikan satu kisah daripada ustaznya. Kisahnya bermula ketika ustaznya berada di sekolah maahad. Pada ketika itu, kerajaan memberikan sumbangan buku. Ustaznya belek²lah buku yang ada dan terjumpa sebuah buku bertajuk '20 amalan sunnah yang telah dilupakan'. Alangkah terkejutnya ustaz apabila buku itu mengatakan lambang A itu adalah sunnah Yahudi!! Haaa. Korang terkezut dakkk?

Ditakdirkan Allah, ustaznya dapat sambung studi di Universiti Al-Azhar, Mesir. Lepas habis pengajian daripada syeikh di situ, ustaznya amek peluang untuk bertanya. Dilihat syeikh bersama Syeikh Yusuf Al-Qaradawi sedang duduk bersembang. 

“Syeikh, apa hukum kalau kita buat begini? (sambil membuat lambang A)
Syeikh menepis tangan ustaznya. Syeikh Yusuf Al-Qaradawi terkejut.

“Biadap kamu.” kata syeikh itu sambil menuding tangan kepada ustaznya.

“Kenapa syeikh? Kalau diikutkan kebiasaan orang Malaysia, kalau kami nak menunjukkan sesuatu, macam itulah yang kami guna.

Syeikh menggeleng kepala. “Kalau kamu nak tau, itulah amalan Yahudi yang telah diajarkan kepada kamu, warga Malaysia. Yahudi tidak akan boleh duduk senang selagi mana kamu tidak mengikut mereka. Jadi ini adalah tugas kamu untuk beritahukan hal ini kepada penduduk Malaysia.” ujar syeikh.

“Jadi, macam mana kami nak tukar daripada menggunakan lambang A itu?

“Kamu gunakanlah begini, (sambil menunjukkan seperti lambang B). Itulah sunnah Rasulullah s.a.w.

Ustaznya mengangguk dan beredar. (Sumber: Jom Berdakwah di FB)

Fuhhhh. Saya pun sebenarnya masih terkejut. Sebabnya kita sekarang kalau nak tunjukkan sesuatu dengan menggunakan lambang B, orang kata kita ni biadap. Ye takkk? Kalau betul lah, bertambah lagi perkara terbalik. Sunnah Rasulullah dikatakan biadap, yang Yahudi ajar kita kata baik. Haishhh.

Saya pun mahu bertanya kesahihan hal ni pada orang alim yang lain. Takut jugak kan kalau sebar benda yang tak sah. Main pulak ni sunnah Rasulullah. Tak boleh sebarangan. Kalau korang lebih arif pasal isu sunnah ni, share kat komen entri ni ehhhhh. (:


45 comments:

Cik Aini said...

erkkkk.betul ke Jaa?
baru tahu ni..sbb ingt yg lambang tu yg biadap..huhuhu thanks ye sharing..ssh plak nk tukar ke lambang tu..in Shaa Allah akan cuba..

izan mama mia said...

akak br tahu nih,,,

mohd jamil abd patah said...

pokCIk pun baru tahu ini...pergh...PokCIk tunggu entry ini diupdate semula.....tajuk yang paling hanagat ini.....

Boleh Bantu saya dalam Pertandingan membuat Laman/Portal?

Yana Libra said...

ooo? tak pernah dengar lah kak..harap sesiapa yang arif leh tolong jawab..pastu share ye kak? :)

eita said...

alamak....

biasa guna yang A..

lepas ni kena tukar balik..
memang tak tahu langsung...





dne hishop

Nur Atiqah Mohd Zaki said...

eyqa un banyak kali gak dgr bende nie..

orlf said...

http://www.facebook.com/photo.php?v=4362464294990 ini untuk penjelasan muktamad oleh ustaz azhar..kesimpulan 1 afdal guna jari telunjuk untuk tunjuk 2 guna ibu jari untuk tunjuk x salah xde kaitan ngn sunah yahdi.. ;'] harap maklum..ambil apa y baik k

orlf said...

http://www.facebook.com/photo.php?v=4362464294990 ini untuk penjelasan muktamad oleh ustaz azhar..kesimpulan 1 afdal guna jari telunjuk untuk tunjuk 2 guna ibu jari untuk tunjuk x salah xde kaitan ngn sunah yahdi.. ;'] harap maklum..ambil apa y baik k

orlf said...

http://www.facebook.com/photo.php?v=4362464294990 ini untuk penjelasan muktamad oleh ustaz azhar..kesimpulan 1 afdal guna jari telunjuk untuk tunjuk 2 guna ibu jari untuk tunjuk x salah xde kaitan ngn sunah yahdi.. ;'] harap maklum..ambil apa y baik k

Cik Nur said...

erkk..kita diajar guna lambang A kan..padahal yahudi sesatkan kita...

tkejut gak ni....

lepas ni guna sunnah rasulullah la...

Deqla manjew said...

ish2.. saje la kaum yahudi ni nk putar belitkan fakta yer.. rupanya betol la tunjuk dgn jari telunjuk kan.. thanks tau.. kalo tak, mmg xtau la...hukhuk

Chic Na said...

ada kan video UAI pasal isu ni. cer cari kat youtube.

lama betul menghilang cikgu ni. :)

Arina Shamsul said...

adeyy...aku pun keliru sudah dear.baru tahu hal ni.nnt kalau ada pakar yg arif dah xplain nnt update ye.nak tahu jg. sunnah nabi ni jangan dibuat main.bedosa besar .huhu

QasehnyaRania said...

baru bca tadi kat satu blog.
baru tahu ;D

sama la ciksu pon baru on blog ni. 8hari cuti.gigih blas jejak ni

are_lin@yu said...

btl tu k.jaa..klu nk iktkn kita diajar dgn lmbg a tu..tp rupanya yg diajar adalah b..moga kita btulkan mna yg silap

N.Aima K said...

hu hu hu..kena cek kesahihannya dengan ustaz nih.. takut salah pula

Nyue said...

oo...thanks akk share info ni..

nyue igt ag..mse sek ..cikgu ajar cara lambang A...mengikut cara yahudi dh ..

Mrs Velentine said...

confius..betul ker ni??tolong kalau ada yg tau sila terangkan

fieda said...

dulu terbiasa jugak tunjuk dgn jari telunjuk..dah beranak pinak ni tak elok la guna telunjuk kan..kena tunjuk cth kat anak2..

fieda said...

lar...ye ke A tu lambang yahudi.pulok doh...rasa mcm tak sopan la guna telunjuk doh sbb mcm kasar..la ni dh terbiasa guna lambang A..camno tu...

fieda said...

tapi selalu nmpok kt tv ustaz2 dan ustazah sume guna lambang a.

Yumida Huda said...

sissssss....brg yg sis pos dah sampai. makasih bebyk. banyaknyeeee hadiah! bez bez...ske sangat! thanks ye sis. moga sis sentiasa dimurahkan rezeki olehNya.

Yumida Huda said...

oooooo...be4 ni memang org sllu guna yg a tu kannn...lepas ni nk guna pic b je la...

~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~ said...

dila biasa guna yg b..xbiasa guna yg cara a..rasa kekok.xth plk yg b sunnah nabi:)

Si Matatajam said...

Ya Allah betoi ka ni? Masa sekolah dulu pun cikgu ajar cara A kononnya lebih beradab sopan... Lps ni kena ubah la ke cara Sunnah Rasulullah SAW..

Karukord jagau said...

Sy pun kurang arif ttg ni....huhuuu

wan nurul hezrina abd halim said...

alamak serius tak tahulah..yangmana 1 betul ek??

aReLaN said...

Saya memang tunjuk cam gambar B tapi xde lak cakap saya biadap. hmm

Knor said...

ha ah betul tu..kesahihannya tak di ketahui lg..

kalau nak tunjuk sesuatu tu..kita cuihkan bibir je..hihi

Cinta Misteri said...

yaaa, ada terbaca hal ini. tp tasanya belum ada ulama yg mensahihkan. hanya komen2 dr amatur jer. maka, boleh laaa ditanyakan ke sesawang UAI

berminat tahu lebih lanjut. yahudi ni mmg laknatullah...

Hasrina said...

nice info babe

eimah siti said...

thanks for sharing...ramai lagi yg tak tau pasal bnda ni...=)

shar90 said...

seyeeeeeeeeeeeees?
huhuu... salah la slame nih... maceh cikgu sbb share... eehehee
kne sebor nih... hee xD

amer akat said...

aslkum.. u have so nice blog ...bleh sy follow u? if can pls follow me back ya.. thx =_=
http://slapmestore.blogspot.com/

BUNDA a.k.a KN said...

lebih sopankan...

Etuza Ezawarna said...

bagus entry ni gambar bercerita..sunnah nabi nak ikut ..budi bahasa budaya kita...

Tihara said...

tak pernah dengar pasal ni, tak berani nak komen tapi akak selalu tunjuk guna telunjuk, tk reti guna ibu jari..biarlah org kata biadab pun

jaakechik said...

ooo lambang A tu bidap pulak ya. pdahal biasanya kita diajar utk guna cara A kata org utk 'lebih sopan'. adeh... keliru2x...

Kesuma Angsana said...

rasanyer yang B tu ada tgk kat ceremah UAI di utube

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

lambang A tu yahudi rupanya...kena buat lambang b kalau nak tunjuk kan....tima kasih share kak jaa

Zierwa Zainal said...

tu lah.. zz pun bru thu.. so nk kna ubah la kn? aish.. byk btul yahudi pengaruhi kita..

Hasrina said...

ehhhyaka? konpius...act dakwah melalui internet ni a bit dengeres. melainkan kalau mmg dah tau siapa disebalik tu.

Mas Zull said...

assalamualaikum fariza...betul2 tu..:)

shahdiana said...

ermm..yang kita tahu macam tula..bila tunding jari tu kata biadap...eloklah jaa buat entry ni..mana tau secara tak sengaja kita boleh share & dapat info lebih...secara tak langsung boleh disebarkan jugak...

sal ya said...

baca jgk ni kt fb.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT by TENTANG KITA Template design by Bunga Hati Mama